Migratie

Verdieping - De samenleving - Internationale samenwerking - Migratie

Nieuw: Een goed verhaal over arbeidsmigratie

Foto: Folkert Rinkema

beeld_essay_arbeidsmigratie.jpg

Overlast, verdringing op de arbeidsmarkt, maar ook uitbuiting en slechte leefomstandigheden: als het gaat om arbeidsmigratie zijn dat vaak de eerste dingen waar we aan denken. De reflex is dan al snel om nieuw beleid op te stellen, geïnspireerd door christelijke idealen zoals gastvrijheid en barmhartigheid. Maar een goed arbeidsmigratiebeleid houdt ook rekening met de praktijk.

Kunnen we arbeidsmigratiebeleid funderen in christelijk idealen en inzichten uit de praktijk? Met andere woorden: Wat is een hoopvol en realistisch verhaal over arbeidsmigratie?
WI-onderzoeker Laurens Wijmenga sprak met politici, ondernemers, deskundigen en arbeidsmigranten zelf. Gebaseerd op die gesprekken schreef hij een nieuw verhaal over arbeidsmigratie, geïnspireerd door de filosoof Reinhold Niebuhr.

Het essay is het tweede deel in een reeks, waarin het Wetenschappelijk Instituut op zoek gaat naar een goede verhalen over migratie voor christelijke politiek.

Download het essay

'Een goed verhaal over arbeidsmigratie'

Een goed verhaal migratie Laurens Wijmenga

Luister de podcast 'Een goed verhaal over migratie'

In de podcast 'Een goed verhaal' over migratie gaat Laurens Wijmenga in gesprek met Rikko Voorberg, theoloog en auteur, en oprichter van het initiatief 'We gaan ze halen'. Herkent Voorberg de worsteling van de ChristenUnie, op zoek naar dat goede verhaal? En is hij het eens met de voorstellen die Wijmenga doet in zijn essay?

'Een goed verhaal over migratie'

afbeelding een goed verhaal over migratie (1).jpg

Denk met ons mee

en deel uw input over ontwikkelingssamenwerking en de wereldwijde verdeling van welvaart.

kinderen ontwikkelingssamenwerking haiti