Migratie

Verdieping - De samenleving - Internationale samenwerking - Migratie

Asielmigratie, arbeidsmigratie en grondoorzaken van migratie

Foto: Folkert Rinkema

Cover Essay Rechtvaardige orde.jpg

Er is een hoopvol en verbindend verhaal te vertellen over migratiebeleid. Laurens Wijmenga deed onderzoek naar christelijk-sociaal migratiebeleid. Uit zijn onderzoek verschenen de essays 'Een goed verhaal over migratie', 'Een goed verhaal over arbeidsmigratie' en 'Rechtvaardige orde; een goed verhaal over de oorzaken van migratie'. In deze essays heeft Wijmenga steeds het gesprek gezocht met mensen in de praktijk: hulpverleners, raadsleden, ondernemers en arbeidsmigranten, bijvoorbeeld. Hij ontdekte in de bijna honderd gesprekken die hij daarvoor voerde hoopvolle lijnen voor migratiebeleid.

Migratie: drie essays

afbeelding een goed verhaal over migratie (1).jpg

Een goed verhaal over migratie

'Wat je gedaan hebt voor de minsten van mijn broeders, dat heb je voor mij gedaan.' Het is een uitspraak van Jezus, die wel wordt gebruikt om aan te zetten tot gastvrijheid aan migranten. Maar in de politiek bestaat er veel verdeeldheid over de mate waarin we de poort voor migranten open zetten. En ook binnen de ChristenUnie wordt daarover heel verschillend gedacht. Hoe komen we, met al die verschillen, toch samen tot een goed verhaal over migratie?

beeld_essay_arbeidsmigratie.jpg

Een goed verhaal over arbeidsmigratie

Overlast, verdringing op de arbeidsmarkt, maar ook uitbuiting en slechte leefomstandigheden: als het gaat om arbeidsmigratie zijn dat vaak de eerste dingen waar we aan denken. De reflex is dan al snel om nieuw beleid op te stellen, geïnspireerd door christelijke idealen zoals gastvrijheid en barmhartigheid. Maar een goed arbeidsmigratiebeleid houdt ook rekening met de praktijk. Wat is een hoopvol en realistisch verhaal over arbeidsmigratie?

beeld_essay+rechtvaardige+orde (1).jpg

Rechtvaardige orde

Een goed verhaal over de oorzaken van migratie

Bergen vol oranje reddingsvesten: het is het beeld geworden van vluchtelingen op Lesbos. Zo zijn er duizenden mensen die hun thuisland ontvluchten, op weg naar Europa. Waar hulpverleners hen willen bijstaan, maken migratie-kritische politici zich vooral zorgen over de migratiestromen richting ons land en de druk die dat op ons land zet. Toch zijn er in hun visies ook raakvlakken te vinden. Vanuit die raakvlakken kunnen we bouwen aan een effectief en hoopvol migratiebeleid.

Download het essay

Podcast 'Een goed verhaal over migratie'

met Rikko Voorberg en Laurens Wijmenga

afbeelding een goed verhaal over migratie (1).jpg