Migratie

Verdieping - De samenleving - Internationale samenwerking - Migratie

Nieuw: Rechtvaardige orde; een goed verhaal over de oorzaken van migratie

Foto: Folkert Rinkema

Cover Essay Rechtvaardige orde.jpg

Er is een hoopvol en verbindend verhaal te vertellen over migratiebeleid. Laurens Wijmenga ging met ngo's en hulpverleners in gesprek over de oorzaken van migratie, en ontwaarde, naast dilemma's, ook hoopvolle inzichten. In zijn nieuwste essay dringt hij aan op een rechtvaardige orde, gebouwd op een evenwichtig Europees migratiebeleid, een structurele aanpak van armoede en conflicten, realisme en een langetermijnvisie.

Bergen vol oranje reddingsvesten: het is het beeld geworden van vluchtelingen op Lesbos. Zo zijn er duizenden mensen die hun thuisland ontvluchten, op weg naar Europa. Waar hulpverleners hen willen bijstaan, maken migratie-kritische politici zich vooral zorgen over de migratiestromen richting ons land en de druk die dat op ons land zet. Toch zijn er in hun visies ook raakvlakken te vinden. Vanuit die raakvlakken kunnen we bouwen aan een effectief en hoopvol migratiebeleid.

'Rechtvaardige orde' is het derde en laatste deel in een reeks, waarin het Wetenschappelijk Instituut op zoek gaat naar een goede verhalen over migratiebeleid.

Download het nieuwe essay

Rechtvaardige orde; een goed verhaal over de oorzaken van migratie

Download het essay

'Een goed verhaal over arbeidsmigratie'

beeld_essay_arbeidsmigratie.jpg

'Een goed verhaal over migratie'

afbeelding een goed verhaal over migratie (1).jpg
Een goed verhaal migratie Laurens Wijmenga

Luister de podcast 'Een goed verhaal over migratie'

In de podcast 'Een goed verhaal' over migratie gaat Laurens Wijmenga in gesprek met Rikko Voorberg, theoloog en auteur, en oprichter van het initiatief 'We gaan ze halen'. Herkent Voorberg de worsteling van de ChristenUnie, op zoek naar dat goede verhaal? En is hij het eens met de voorstellen die Wijmenga doet in zijn essay?