De Leeskamer

Nieuwe inzichten ontstaan in De Leeskamer

De Leeskamer - Website banner.jpg

De komende tijd lezen we het boek ‘Falend licht. Hoe het Westen de Koude Oorlog won maar de vrede verloor (2020)’ van Ivan Krastev en Stephen Holmes. We bespreken het boek tijdens een gespreksavond op het partijbureau in Amersfoort op vrijdag 24 mei. Iedereen kan meedoen. Aanmelden kan via deze pagina of door een mail te sturen naar deleeskamer@christenunie.nl

• Inloop: 19:30 uur
  • Start boekbespreking: 20:00 uur
  • Borrel: 21:30 uur

Lees mee in De Leeskamer!

In deze editie: ‘Falend licht Hoe het Westen de Koude Oorlog won maar de vrede verloor (2020)'

Falend Licht - Ivan Krastev - cover.jpg

Over ‘Falend licht'

Het verhaal na de Koude Oorlog was duidelijk: het Westen had gewonnen en het Oosten zou de democratische orde en haar liberale waarden overnemen. Was dit immers niet het Einde van de geschiedenis? Drie keer hoera voor het Westen! Ondertussen is de Berlijnse Muur al 35 jaar geleden gevallen, maar blijken er nog steeds breuklijnen tussen West en Oost te bestaan. Sterker nog de auteurs bepleiten dat de kenmerken die geassocieerd werden met het Oostblok als populisme, corruptie en xenofobie in de politiek van West-Europa en de Verenigde Staten opgang doen.
Het boek toont aan de hand van de geschiedenis, politieke psychologie en geopolitiek waarom Oost-Europa niet simpelweg kon imiteren, hoewel de wil er aanvankelijk zeker was.
Met de Europese parlementsverkiezingen dit voorjaar en de mogelijke herverkiezing van Donald Trump in het najaar is dit een verhelderd boek om te bespreken.