De Leeskamer

Nieuwe inzichten ontstaan in De Leeskamer

leeskamer.jpg

Lees mee in De Leeskamer! Op het moment lezen we met elkaar het boek Macchiavelli's lef; levensfilosofie voor de vrije mens, van Tinneke Beeckman. Deel je vragen, inzichten en opmerkingen over het boek op Twitter, via de hashtag #DeLeeskamer, en spreek daarover met ons door tijdens een online gesprek op 2 juli! Meld je daarvoor aan onderaan deze pagina!

In De Leeskamer lezen en bespreken we boeken over samenleving, politiek en geloof. Want het is mooi om alleen een boek te lezen, maar écht goed lezen doe je samen. Dat helpt om het boek beter te begrijpen, maar verrijkt ook de inzichten die via het boek tot ons komen.

In de komende weken die reflecteert WI-onderzoeker Lambert Pasterkamp in een kort filmpje op Twitter op wat hij gelezen heeft. Misschien heeft u de tekst wel op een heel andere manier gelezen, of heeft u daar een mening over die u wilt delen, of een vraag. Dat kan allemaal via de Twitter-hashtag #DeLeeskamer. Als het boek dan uit is, gaan we daar graag live online met u over in gesprek.

We lezen
Macchiavelli's lef; levensfilosofie voor de vrije mens

Geschreven door
Tinneke Beeckman

Live gesprek op
vrijdagavond 2 juli

Tijd
20.00 uur

Gespreksleider
Lambert Pasterkamp

Via
Zoom, link ontvangt u na aanmelding

Lees mee in De Leeskamer!

In deze editie: Macchiavelli's lef, geschreven door Tineke Beekman

macchiavelli's lef - leeskamer

Over 'Macchiavelli's lef'

Waarom zou je Machiavelli (1469-1527) lezen – de term ‘machiavellisme’ staat toch voor manipulatie, bedrog en machtshonger? Dat dacht Tinneke Beeckman ook. Maar dankzij Spinoza ontdekte ze een andere Machiavelli: een geniale politieke denker uit de renaissance en passionele liefhebber van vrijheid. Machiavelli is bij uitstek een denker voor een wereld in crisis. En zijn denken getuigt van een aanstekelijk lef om ideeën te lanceren én om te handelen. Beeckman bespreekt Machiavelli’s originele inzichten: politiek draait om conflict, noodzaak en tegenslag brengen het beste in jezelf naar boven en politieke deugdzaamheid verschilt van de klassieke moraal. Machiavelli hield leiders en burgers een spiegel voor: wat betekenen macht, gezag en burgerschap? En wanneer leef je echt in vrijheid? Beeckman bespreekt deze vragen en inzichten nauwgezet en betrekt ze op de actualiteit. In dit uitdagende boek voert Beeckman de lezer niet alleen naar het hart van Machiavelli’s denken, ze laat ook zien dat Machiavelli’s werken een rijke schatkamer zijn vol wijze, scherpe en helder geformuleerde inzichten die van groot belang zijn voor burgers van nu.

Meer informatie over onze bijeenkomsten?

Neem contact met ons op!

Greet