De Leeskamer

Nieuwe inzichten ontstaan in De Leeskamer.

leeskamer.jpg

Lees mee in De Leeskamer! Op het moment lezen we met elkaar het boek Het parlement van de dingen, van Bruno Latour. Deel je ervaringen op Twitter, via de hashtag #DeLeeskamer, en spreek daarover met ons door tijdens een online gesprek op 15 januari 2021!

In De Leeskamer lezen en bespreken we boeken over samenleving, politiek en geloof. Want het is mooi om alleen een boek te lezen, maar écht goed lezen doe je samen. Dat helpt om het boek beter te begrijpen, maar verrijkt ook de inzichten die via het boek tot ons komen.

In de komende weken die reflecteert WI-onderzoeker Lambert Pasterkamp in een kort filmpje op Twitter op wat hij gelezen heeft. Misschien heeft u de tekst wel op een heel andere manier gelezen, of heeft u daar een mening over die u wilt delen, of een vraag. Dat kan allemaal via de Twitter-hashtag #DeLeeskamer. Als het boek dan uit is, gaan we daar graag live online met u over in gesprek.

Lees mee in De Leeskamer!

In deze editie: Het parlement van de dingen, geschreven door Bruno Latour

parlement der dingen

Over 'Het parlement van de dingen'

De Franse filosoof Bruno Latour lanceerde een spraakmakend idee: we kunnen de wereld vanuit het gezichtspunt van andere mensen, dieren, planten en zelfs objecten bekijken door ons ermee te vereenzelvigen. Via rollenspellen is het mogelijk om andere personen en zaken een stem te geven in een theatraal ‘parlement der dingen’.

Latours idee, dat zich bevindt op het raakvlak van filosofie en kunst, is vooral aangeslagen in de wereld van de natuurbescherming. Zijn aanpak blijkt zeer geschikt om de ecologische rijkheid te verbeelden en politiek hanteerbaar te maken.

In dit boek staan vertalingen van de belangrijkste Franse en Engelse teksten van Latour over het parlement der dingen en de ecologie. Daaronder ook zijn recente teksten, zoals ‘Esquisse d’un parlement des choses’, ‘A Fictional Planetarium’, ‘Waiting for Gaia’, ‘War and Peace in an Age of Ecological Conflicts’ en ‘Extending the Domain of Freedom, or Why Gaia Is So Hard to Understand’. Met deze teksten geeft Latour niet alleen alle levende wezens op de planeet een stem, maar ook de Aarde, Gaia, zelf. Dit boek verschijnt ter ere van de toekenning van de Spinozalens 2020 aan Bruno Latour.

Bruno Latour (1947) is filosoof, antropoloog en socioloog. Tot 2006 was hij verbonden aan de École nationale supérieure des mines in Parijs. Hij doceerde daarnaast aan de University of California, San Diego, de London School of Economics en Harvard University. Vanaf 2006 heeft hij meerdere hoogleraarschappen, onder andere in Parijs, maar ook aan de London School of Economics en Cornell University.

#DeLeeskamer