De Leeskamer

Nieuwe inzichten ontstaan in De Leeskamer

leeskamer.jpg

Lees mee in De Leeskamer! De komende tijd lezen we het boek De tirannie van verdienste, van Michael J. Sandel. Deel je vragen, inzichten en opmerkingen over het boek op Twitter, via de hashtag #DeLeeskamer. Op vrijdagavond 14 januari gaan we daarover via Zoom met elkaar in gesprek!

In De Leeskamer lezen en bespreken we boeken over samenleving, politiek en geloof. Want het is mooi om alleen een boek te lezen, maar écht goed lezen doe je samen. Dat helpt om het boek beter te begrijpen, maar verrijkt ook de inzichten die via het boek tot ons komen.

In de komende weken reflecteert WI-onderzoeker Lambert Pasterkamp in korte filmpjes op Twitter op wat hij gelezen heeft uit het boek De tirannie van verdienste. Misschien heeft u de tekst wel op een heel andere manier gelezen, of heeft u daar een mening over die u wilt delen, of een vraag. Dat kan allemaal via de Twitter-hashtag #DeLeeskamer. Als het boek uit is, gaan we daar graag live online met u over in gesprek.

Lees mee in De Leeskamer!

In deze editie: De tirannie van verdienste, geschreven door Michael J. Sandel

de tirannie van verdienste.jpg

Over 'De tirannie van verdienste'

Bestsellerfilosoof Michael Sandel maakt de balans op van de democratie. Veel mensen voelen zich niet meer vertegenwoordigd door de bestuurlijke elites en wenden zich tot populistische leiders en partijen. Het probleem is dat onze samenleving mensen met een hogere opleiding onevenredig beloont en de rest terzijde schuift. Dit is de tirannie van verdienste.

Sandel gaat na in hoeverre de aanklacht van ‘het volk’ tegen de elites terecht is. Waarom zou iemand met een universitaire opleiding meer over het algemeen welzijn mogen zeggen dan een persoon met een vmbo-diploma? Is dat rechtvaardig? 'De tirannie van verdienste' is een belangrijk boek voor iedereen die de democratie aan het hart gaat.

Meer informatie over onze bijeenkomsten?

Neem contact met ons op!

Greet