Fellowsprogramma

Het Fellowsprogramma

Een verdiepende ervaring die je leven lang meegaat

collage fellows 2.jpg

In het Fellowsprogramma gaan we op zoek naar het hoe en waarom van christelijke politiek. Christelijke politiek is in onze seculiere samenleving steeds minder vanzelfsprekend; ook onder christenen. Waarom is christelijke politiek nu relevant? En wat zijn de uitdagingen voor christelijke politiek in een tijd van globalisering? Daar hebben we het over tijdens het Fellowsprogramma.

studenten

Een belangrijke basis voor de toekomst

Waar komen de standpunten van de ChristenUnie eigenlijk vandaan? Onze politiek is gebaseerd op de Bijbel en op een lange traditie van christelijke denkers. In het Fellowsprogramma maak je intensief kennis met deze denkers. Samen met andere academici denk je na over wat het christelijk-sociale denken betekent voor christelijke politiek vandaag. Je wordt bovendien getraind in het schrijven van krachtige opiniestukken.
Het Fellowsprogramma is een verdiepende ervaring, waar je een leven lang baat bij hebt; in werk en in het maatschappelijk leven.

Het programma wordt verzorgd door het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie, in samenwerking met de jongerenorganisatie PerspectieF en het Opleidingscentrum.

Praktische informatie:

Duur:
januari - december

Cursusdagen:
woensdagavonden
tweemaal op een zaterdag overdag

Tijd:
van 18:30 - 22:00 (aanvang met een maaltijd)

Deelnemersbijdrage:
€250,- voor werkenden
€175,- voor studenten

Doelgroep:
jongeren (20-30 jaar) met een academisch denkniveau en belangstelling voor het denken over christelijke politiek

Locatie
We zetten in op fysieke ontmoetingen tijdens dit programma. Waar de coronamaatregelen dat niet toelaten, zullen de bijeenkomsten digitaal plaatsvinden.

Solliciteren

Enthousiast geworden? Dan ontvangen we graag je sollicitatie! Stuur vóór 1 december een mail met je cv en je motivatie om het Fellowsprogramma te volgen naar wi@christenunie.nl. Je ontvangt reactie in de eerste week van december.

Mirjam Bikker - Foto: Anne Paul Roukema.jpg

Zaterdag 15 januari (ochtend)

De meerwaarde van christelijke politiek in de praktijk

Mr. Mirjam Bikker is lid van de Tweede Kamer voor de ChristenUnie. Daarvoor was zij lid van de Eerste Kamer, waar zij ook voorzitter was van de ChristenUnie-fractie. Ook was zij raadslid in Utrecht en beleidsmedewerker bij de CU-fractie in de Tweede Kamer.

Wouter 2018

Zaterdag 15 januari (middag)

De christelijk-sociale ideologie van de ChristenUnie

Dr. Wouter Beekers is directeur van het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie. Hij was penvoerder voor de vernieuwde grondslag van de ChristenUnie (2015) en voor de beginselverklaring (2018).

bisschop de korte

Woensdag 16 februari

Het katholiek-sociale denken

Mgr. Gerard de Korte is bisschop van Den Bosch en was in 2015 Theoloog des Vaderlands.

Robert van Putten

Woensdag 23 maart

Protestants denken over mens, maatschappij en overheid

Dr. Robert J. van Putten (1987) is parttime als wetenschappelijk medewerker verbonden aan het Wetenschappelijk Instituut. In die functie doet hij een onderzoeksproject en is hij redactielid van kwartaalblad Groen. Ook begeleidt hij onderzoekers en is hij betrokken bij het Fellowsprogramma.

Kars Veling 2021

Woensdag 13 april

Vrijheid en rechtsstaat

Kars Veling was politicus voor het Gereformeerd Politiek Verbond (GPV) en de ChristenUnie. Voor de ChristenUnie was hij Tweede Kamerlid en fractievoorzitter. Van 2011 tot 2016 was hij directeur van ProDemos, huis voor democratie en rechtsstaat.

Gert-Jan Segers 2020 - Foto:  Eljee Bergwerff

Zaterdag 21 mei

De nieuwe ongelijkheid en het verhaal van de ChristenUnie

Gert-Jan Segers is partijleider van de ChristenUnie. Daarvoor was hij directeur van het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie, waar hij het Fellowsprogramma startte. In 2016 verscheen zijn boek 'Hoop voor een verdeeld land', over breuklijnen in de samenleving.

Esther Paul

Woensdag 22 juni

Onderwijs: de grote gelijkmaker?

Dr. Esther Paul-Jonker is senior inspecteur hoger onderwijs bij de Inspectie van het Onderwijs. Ze is lid van het bestuur van het WI en voorzitter van de redactieraad van Groen.

Logo vierkant

Woensdag 14 september

Economie van de gemeenschap
Wim H. Dekker

Woensdag 12 oktober

Ongelijkheid en de rol van gezin, familie en kerk

Dr. Wim Dekker is lector Informele Netwerken en Laatmoderniteit aan de Christelijke Hogeschool Ede. Ook is hij lid van het curatorium (bestuur) van het WI.

Drie (oud-)cursisten aan het woord

Annemarie van der Lugt

In het fellowsprogramma heb ik geleerd een mening te vormen over diverse christelijk-politieke vraagstukken.

bart visser.jpg

Bart Visser

Het netwerk wat je opbouwt met andere maatschappelijk geïnteresseerde jongeren is zeer waardevol.

Tobias Holtman

Het programma brengt iets anders, iets verrijkends, iets verdiepends.

Meer informatie over het Fellowsprogramma?

Greet
Logo vierkant