De vrijheid

Verdieping - De vrijheid

Een rechtsstaat met ruimte voor verschil; dat is niet vanzelfsprekend

vrijheid vogel vlucht.jpg

Nederlanders mogen dankbaar zijn voor de vrijheid die ze heben. We hebben de ruimte om te leven zoals wij als burgers dat willen, om ons leven in te vullen in overeenstemming met onze diepste overtuigingen. Die vrijheid is verworven in een strijd tegen tirannie en onderdrukking. We denken aan de Opstand onder aanvoering van Willem van Oranje, maar ook recenter aan twee wereldoorlogen. Vrijheid is niet vanzelfsprekend. We zien hoe wereldwijd mensen zuchten onder het juk van heersers, bijvoorbeeld in Iran en Noord-Korea. Maar ook in Nederland blijft het een zaak op te komen voor vrijheid, voor ruimte voor verschil, voor een echte rechtsstaat.

vogel kerk geloofsvrijheid

Geloofsvrijheid

Iedereen moet het recht hebben te leven volgens zijn of haar overtuiging. Dat is een belangrijk onderdeel van wie we zijn, en daarmee brengen we veelkleurigheid in de samenleving. Maar welke plek heeft geloofsvrijheid in een seculiere samenleving? En wat als vrijheid de vrijheid van anderen inperkt?

integratie koningsdag

Integratie

Komen migranten naar Nederland, dan verwachten we dat zij zich aanpassen aan onze cultuur en aan onze waarden. Op die manier kunnen we ons vrij voelen in het contact met de ander; we verstaan elkaar. Maar wanneer is iemand 'geïntegreerd'? En pakken we het proces van integratie wel op de juiste manier aan?

islam koran

Islam

De groeiende invloed van de islam is een belangrijk thema in de politiek, niet alleen onder rechts-populistische partijen. Want het baart zorgen dat er onvrijheid gepredikt wordt op islamitische scholen en in moskeeën, die gefinancierd worden door onvrije islamitische landen, en dat er moslims zijn die kiezen voor terreur. Of moeten we ook een beetje oppassen voor die benadering?

Lees het boek 'Vrijheid'

vrijheid