Terugblik symposium 'Veiligheid'

De burger moet meer gaan doen, is het credo in onze participatiesamenleving. Geldt dat ook als het gaat om het waarborgen van de veiligheid, bijvoorbeeld via whatsappgroepen? Of is burgerparticipatie op dit vlak vooral onderdeel van een veiligheidsutopie?

Op vrijdagmiddag 30 juni presenteerde het WI over dit thema het essay Veiligheid in verbondenheid, geschreven door dr. Ronald van Steden. Tijdens het symposium werd het eerste exemplaar van het essay overhandigd aan Pieter-Jaap Aalbersberg, politiechef van de Regionale Eenheid Amsterdam van de Nationale Politie. Daarna was er debat met onder meer Monica den Boer, kandidaat-Kamerlid voor D66 en wetenschapper op het gebied van strafrecht en openbaar bestuur.

Auteur

• Dr. Ronald van Steden is politicoloog en werkzaam als universitair hoofddocent aan de afdeling bestuurswetenschap & politicologie van de Vrije Universiteit Amsterdam. Zijn onderzoek bevindt zich op het terrein van veiligheid en burgerschap. In 2014 heeft hij tijdens zijn sabbatical onderzoek gedaan naar het fenomeen ‘Street Pastors’, in Cardiff, Groot-Brittannië.

Bestel 'Veiligheid in verbondenheid'

Bent u donateur? Vraag dan nu gratis het boek Veiligheid in verbondenheid aan. (Let op: als u altijd al automatisch onze publicaties ontvangt, dan hoeft u Veiligheid in verbondenheid niet los aan te vragen.)

Bent u geen donateur? Dan kunt u het boek vanaf 7 juli bestellen in onze webshop. Of word donateur vanaf slechts € 3,- per maand en ontvang Veiligheid in verbondenheid als welkomstgeschenk.

Sprekers

• Pieter-Jaap Aalbersberg is Hoofdcommissaris bij de Nationale Politie, en eindverantwoordelijk voor de regio Amsterdam.

• Monica den Boer was kandidaat voor D66 bij de Tweede Kamerverkiezingen 2017. Zij is wetenschapper op het gebied van strafrecht en openbaar bestuur en was directeur onderzoek van de Nederlandse Politie Academie en bijzonder hoogleraar aan de VU. Zij heeft nu een eigen onderzoeksbureau.