Torn niet aan de rechten van vreemdelingen

fence-3585348_1920.jpg

31 oktober 2022 by Ben Bloem

In de Bijbel worden stevige woorden gesproken over het schenden van rechten van vreemdelingen, zoals in Deuteronomium 27:19. Ook binnen onze partij worden stevige woorden over dit onderwerp niet geschuwd. Soms is dat nodig. En soms moet je nog eens uitleggen uit welke emotie en met welke bedoeling deze woorden zijn gezegd of geschreven. Dat bleek onlangs nog toen ik samen met driehonderd leden in een brief woorden gaf aan het verdriet en de boosheid over de mensonterende omstandigheden in Ter Apel en de oplossingen die het kabinet presenteerde.

Na onze brief kwam er een eerste buitengewoon partijcongres waarin we onze bedoelingen nog eens uitspraken en respectvol met elkaar in gesprek gingen over onze wensen en de grenzen van ons kunnen. Op het aankomende congres in november zal hier ongetwijfeld weer over gesproken worden.

Het is natuurlijk altijd riskant om standpunten aan de hand van individuele Bijbelteksten te verdedigen. En ik besef dat niet iedere Bijbeltekst over vreemdelingen even makkelijk toepasbaar is op de wereld van vandaag. Maar deze Bijbeltekst raakt mij wel. Hij spreekt over het schenden - of ‘verbuigen’ - van rechten. Mensenrechten in dit geval. Rechten die er zijn om de kwetsbaarsten te helpen en bescherming te bieden.

Nee, je hoeft buiten de christelijke bubble niet met Bijbelteksten aan komen zetten. Maar gelukkig zijn de rechten van vluchtelingen ook in  wetten en verdragen vastgelegd. Daaraan tornen is dan ook riskant voor de  geloofwaardigheid van onze overheid. Zowel in eigen land naar onze inwoners toe, als in internationaal verband. En die geloofwaardigheid is al zo broos.

Ik ben blij dat we het gesprek op een waardige manier voeren met elkaar. Ik ben ook blij dat er in onze partij ruimte is voor vóór- en tegenstanders van een ruimhartige asielopvang in Nederland. Nee, wij kunnen in Nederland niet alle wereldproblemen op onze schouders nemen. En nee, de crisis in Ter Apel is niet het enige probleem waar we voor aan de lat staan. Ik weet dat de werkelijkheid weerbarstig kan zijn. En ik weet dat onze mensen in Den Haag keihard knokken voor wat ze waard zijn.

Maar laten we, in hemelsnaam, nog eens heel goed nadenken of wij willen tornen aan de rechten van vreemdelingen. En of wij een regering willen steunen die dit doet. Zeker nu de VVD haar kant van de asieldeal niet lijkt te willen nakomen.

Ben Bloem is fractievoorzitter van de ChristenUnie in de gemeenteraad van Apeldoorn.

Elke maandagmiddag verschijnt op deze plek een nieuwe column. Met deze columns faciliteert het Wetenschappelijk Instituut het partijdebat. De columns zijn op persoonlijke titel. Wilt u zelf een column schrijven, stuur dan een email naar laurenswijmenga@christenunie.nl.