Opinie

Debat - Opinie

Het lezen van verschillende meningen scherpt de eigen visie

debat - opinie.jpg

Zoveel mensen, zoveel meningen. Ook binnen christelijk Nederland, binnen christelijke politiek en binnen de ChristenUnie. Dat verschil in meningen is niet erg; op de goede manier kunnen we daar juist veel van leren en helpt het eigen standpunten te vormen of te formuleren. De medewerkers van het WI nemen geregeld deel aan het publieke debat. Daarnaast hebben we een groep columnisten, van wie beurtelings op maandagmiddag een column verschijnt op deze website. Die bijdragen vindt u op deze pagina.

Uitgelicht artikel

Stucwerk Europa

flag-2313980_1280.png

Andere opinieartikelen

1. Op zoek naar de politiek van kunstmatige intelligentie: voorbij het algoritme

23 juni 2021 by Ruben Ros

microfoon debat

In het kielzog van alle technologische vooruitgang komt het politieke debat over AI maar moeilijk op gang. Wat mist, is de politieke bezinning op de productie en het gebruik van AI-systemen, in plaats van een apolitiek en moralistisch vertoog over de algoritmische natuur.

2. Voor- en tegenstanders van abortus dwingen elkaar in de loopgraven

2 oktober 2020 by Mirjam Kosten

abortus

Met iets tussen interesse en bevreemding las ik het interview met Rebecca Gomperts, oprichter van Women on Waves en door Time Magazine uitgeroepen als invloedrijk baken van hoop (Trouw, 25 september). In het interview wordt gesproken van een conservatieve golf in het denken over abortus. Dat is bijvoorbeeld zichtbaar in de VS van president Trump, waar in sommige staten het recht op abortus ter discussie staat.

3. Chinese knevelarij vraagt om stevig weerwoord

3 augustus 2020 by Lambert Pasterkamp

China

Wat is vrijheid ons waard? Dat wordt momenteel nadrukkelijk getest door China. Het land maakt een exportmodel van onderdrukking. Terwijl het Westen in de ban is van interne strubbelingen, staan de waarden waar het op stoelt onder zware druk. Het is tijd om in verweer te komen.

Toon alle blogs

Lees ons essay over arbeidsmigratie

'Een goed verhaal over arbeidsmigratie'

beeld_essay_arbeidsmigratie.jpg