Onderwijs

Verdieping - De samenleving - Samen leven - Onderwijs

Iedere Nederlander heeft recht op onderwijs volgens zijn eigen levensbeschouwing

Onderwijsvrijheid

Voor christelijke politiek is de vrijheid van onderwijs altijd een centraal thema geweest. Iedere Nederlander moet onderwijs kunnen krijgen in overeenstemming met zijn eigen levensbeschouwing en de overheid moet dat financieel mogelijk maken. Onderwijs is immers van publiek belang. 

Bovendien is onderwijs per definitie waardengeladen. Het onderscheid tussen 'neutraal', openbaar onderwijs enerzijds en niet-neutraal, religieus onderwijs  anderzijds klopt niet. Alle kennen en handelen heeft levensbeschouwelijke vooronderstellingen. De actuele vraag is wel hoe we in deze tijd van liberale dominantie, versplinterde spiritualiteit en geïndividualiseerd geloof, de vrijheid van onderwijs vormgeven. Hoe kunnen we in deze tijd, ruim honderd jaar na de Schoolstrijd, ervoor zorgen dat ouders hun kinderen in overeenstemming met hun levensvisie kunnen laten onderwijzen?

De school van de burger is een studie van Geert Jan Spijker en Jet Weigand over onderwijsvrijheid. Het is een bundel waaraan diverse auteurs hebben meegeschreven. 

Bestel 'De school van de burger'

Onderwijsvrijheid in een participatiesamenleving

De School van de burger CU

Artikelen over onderwijs

  1. Religie dreigt publieke debat exclusief te maken

    29 juli 2020 by Boris van der Ham

    kaarsjes religie

    In mijn functie als voorzitter van het Humanistisch Verbond laat ik me wel eens uit over de verhouding tussen religie en het publieke domein. Dat doet bij de meer orthodoxe gelovigen op voorhand soms de wenkbrauwen al fronsen. Als voorzitter van het Humanistisch Verbond – toch de organisatie van de mensen die een niet-godsdienstige levensbeschouwing hebben – word je al snel geframed als tegenstander van religieuze uitingen in het publieke domein. Maar dat ligt genuanceerder.

    Lees verder

  2. Digitaal zwemdiploma

    23 december 2019 by Bas de Groot

    Bas de Groot column

    Enkele maanden geleden verscheen de ‘Monitor digitale geletterdheid Primair Onderwijs 2019’. Een uitgebreid onderzoek waaruit blijkt dat onze kinderen en hun basisscholen met een gemiddelde van 4,9 slecht scoren op het gebied van privacy, informatieveiligheid en mediawijsheid.

    Lees verder

Neem contact met ons op

voor meer informatie of het aanvragen van een lezing

Laurens