Het Fellows-talentenprogramma

Waarom bestaan er christelijke partijen? Christelijke politiek is in onze seculiere samenleving steeds minder vanzelfsprekend; ook onder christenen. In het Fellows-programma gaan we op zoek naar het hoe en waarom van christelijke politiek. Hoe is christelijke politiek ontstaan en ontwikkeld? Waarom is christelijke politiek nu relevant? En wat zijn uitdagingen voor christelijke politiek in een tijd van globalisering?

Een belangrijke basis voor de toekomst

De ChristenUnie kent een rijke ideeënhistorie. Onze politiek is gebaseerd op de Bijbel en op een lange traditie van christelijke denkers. In het Fellows-talentenprogramma maak je intensief kennis met deze denkers. Met andere academici denk je na over wat het christelijk-sociale denken betekent voor christelijke politiek vandaag. Je wordt bovendien getraind in het schrijven van krachtige opiniestukken.
Het Fellows-talentenprogramma is een verdiepende ervaring, waar je een leven lang baat bij hebt; in werk en in het maatschappelijk leven.

Het programma wordt verzorgd door het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie, in samenwerking met de jongerenorganisatie PerspectieF en het Opleidingscentrum.

Programma 2019 - eerste semester

• Christelijke politiek: van Augustinus tot Kuyper
    dinsdag 15 januari

Spreker:
    dr. Wouter Beekers: historicus en directeur van het Wetenschappelijk Intituut van de ChristenUnie

• Protestants denken over mens, maatschappij en overheid
    dinsdag 12 februari

Spreker:
    dr. ir. Jan van der Stoep: lector Journalistiek en Communicatie aan de CHE en bestuursvoorzitter van het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie

• Katholiek-sociaal denken

dinsdag 12 maart

mgr. Gerard de Korte: bisschop van Den Bosch en Theoloog des Vaderlands in 2015

• Christelijke politiek in een seculiere samenleving
    Datum:
    zaterdag 14 april (ochtend)

Spreker:
    dr. Esther Paul-Jonker: senior beleidsadviseur aan de Hogeschool Leiden, hoofdredacteur van Groen en curator van het Wetenschappelijk Instituut

• Training opiniërend schrijven
    Datum:
    zaterdag 14 april (middag)

Trainer:

Sjoerd Wielenga, journalist en redacteur voor onder andere EO, De Nieuwe Koers, NRC en Trouw Letter & Geest

• Globalisering en Europese Unie
    dinsdag 14 mei

Spreker:
    Trineke Palm: postdoctoraal onderzoeker aan de afdeling Politieke en Internationale Geschiedenis aan    de Universiteit Utrecht en coördinator van het Fellowsprogramma

• Sociale ongelijkheid
    zaterdag 15 juni

drs. Gert-Jan Segers, partijleider van de ChristenUnie

Programma 2019 - tweede semester

• Duurzaamheid

dinsdag 10 september

nog niet bekend

• Migratie en integratie

dinsdag 15 oktober

Spreker:
    Lambert Pasterkamp, WI-onderzoeker (thema 'globalisering')

• Veiligheid

dinsdag 12 november

Spreker:
    prof. dr. Beatrice de Graaf, terrorismedeskundige en hoogleraar History of International Relations & Global Governance aan de Universiteit Utrecht. De Graaf droeg in 2018 haar Groenlezing 'Heimat' voor.