Fellowsprogramma

Het Fellowsprogramma

Een verdiepende ervaring die je leven lang meegaat

collage fellows 2.jpg

In het Fellowsprogramma gaan we op zoek naar het hoe en waarom van christelijke politiek. Christelijke politiek is in onze seculiere samenleving steeds minder vanzelfsprekend; ook onder christenen. Waarom is christelijke politiek nu relevant? En wat zijn de uitdagingen voor christelijke politiek in een tijd van globalisering? Daar hebben we het over tijdens het Fellowsprogramma.

studenten

Een belangrijke basis voor de toekomst

Waar komen de standpunten van de ChristenUnie eigenlijk vandaan? Onze politiek is gebaseerd op de Bijbel en op een lange traditie van christelijke denkers. In het Fellowsprogramma maak je intensief kennis met deze denkers. Samen met andere academici denk je na over wat het christelijk-sociale denken betekent voor christelijke politiek vandaag. Je wordt bovendien getraind in het schrijven van krachtige opiniestukken.
Het Fellowsprogramma is een verdiepende ervaring, waar je een leven lang baat bij hebt; in werk en in het maatschappelijk leven.

Het programma wordt verzorgd door het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie, in samenwerking met de jongerenorganisatie PerspectieF en het Opleidingscentrum.

Praktische informatie:

Duur:
Een jaar

Cursusdagen:
woensdagavonden van 18:30 - 22:00 uur (aanvang met een maaltijd)

Driemaal op een zaterdag van 09:30 - 15:30 uur

Deelnemersbijdrage:
€300,- voor werkenden
€200,- voor studenten

Doelgroep:
jongeren (20-35 jaar) met een academisch denkniveau en belangstelling voor het denken over christelijke politiek

We ontmoeten elkaar tijdens dit programma op verschillende locaties.

Solliciteren

Enthousiast geworden? Dan ontvangen we graag je sollicitatie! Stuur vóór 1 december een mail met je cv en je motivatie om het Fellowsprogramma te volgen naar wi@christenunie.nl. Je ontvangt reactie in de eerste week van december.

03 Mirjam Bikker.jpg

De meerwaarde van christelijke politiek in de praktijk

Vrijdagochtend 19 januari

Mr. Mirjam Bikker is partijleider van de ChristenUnie. Daarvoor was zij lid van de Eerste Kamer, waar zij ook voorzitter was van de ChristenUnie-fractie. Ook was zij raadslid in Utrecht en beleidsmedewerker bij de CU-fractie in de Tweede Kamer.

Erik Borgman

Katholiek-sociaal denken

Woensdagavond 7 februari

Prof. dr. Erik Borgman is hoogleraar theologie aan de universiteit van Tilburg. Hij heeft diverse publicaties op zijn naam staan, waaronder de in 2020 tot beste theologische boek verkozen 'Alle dingen nieuw: een theologische visie voor de 21ste eeuw'.

maarten verkerk.jpg

Protestants denken over mens, maatschappij en overheid.

Woensdagavond 20 maart

Prof. dr. Maarten Verkerk is gepromoveerd in zowel technologie als in filosofie-ethiek. Hij was bijzonder hoogleraar Reformatorische wijsbegeerte aan de Technische Universiteit Eindhoven en aan de Universiteit Maastricht. Van 2019 tot en met 2023 zat hij namens de ChristenUnie in de Eerste Kamer.

WI - Portretten Trineke - web-1.jpg

De christelijk-sociale ideologie van de ChristenUnie

Zaterdag 13 april

Dr. Trineke Palm is directeur van het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie.

2010_ap_egbert_schuurman_610_-1.png

Filosofie van technologie

Zaterdag 4 mei

Prof.Dr.Ir. Egbert Schuurman was tot 2007 bijzonder hoogleraar in de Reformatorische Wijsbegeerte aan diverse universiteiten. Van 1983 tot 2011 was hij fractievoorzitter van de Christen Unie in de Eerste Kamer.

Eppo Bruins

Een christelijke visie op de rol van wetenschap in politieke besluitvorming

Woensdagavond 19 juni

Eppo Bruins is natuurkundige en heeft gewerkt in de wereld van de wetenschap, innovatie en technologie. Van 2015 tot 2021 zat hij namens de ChristenUnie in de Tweede Kamer.

Maaike.jpg

Rol van technologie (sociale media) in het onderwijs en het leven van jongeren

Woensdagavond 18 september

Maaike Harmsen is theoloog en raadslid. Ze is bezig met een proefschrift over technologie in theologisch filosofisch perspectief. Ze werkte jarenlang in internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ze publiceert regelmatig op het snijvlak van bedrijfsethiek, theologie en politiek.

Hoehandelikeerlijk_Jaap_Schuurman_JPEG_SRGB_Full_065.jpg

Groeidenken

Woensdagavond 16 oktober

Paul Schenderling is econoom. Hij adviseert, schrijft en spreekt over sociale en ecologische vraagstukken vanuit een economische invalshoek. Zijn doel is een gelukkiger Nederland dat binnen de draagkracht van de aarde leeft. Zijn expertise is kennis van de keuzes die nodig zijn om dat met elkaar te bereiken. De afgelopen 11 jaar heeft hij gewerkt als senior adviseur bij Berenschot.

sas-wieke-ligtenberg.jpg

Techniek en medische ethiek

Woensdagavond 13 november

door Wieke Ligtenberg

Drie (oud-)cursisten aan het woord

Annemarie van der Lugt

In het fellowsprogramma heb ik geleerd een mening te vormen over diverse christelijk-politieke vraagstukken.

bart visser.jpg

Bart Visser

Het netwerk wat je opbouwt met andere maatschappelijk geïnteresseerde jongeren is zeer waardevol.

Tobias Holtman

Het programma brengt iets anders, iets verrijkends, iets verdiepends.

Meer informatie over het Fellowsprogramma?

Laurens