Fellowsprogramma

Het Fellowsprogramma

Een verdiepende ervaring die je leven lang meegaat

collage fellows 2.jpg

Solliciteer nu voor een plaats in het Fellowsprogramma van 2021!

In het Fellowsprogramma gaan we op zoek naar het hoe en waarom van christelijke politiek. Christelijke politiek is in onze seculiere samenleving steeds minder vanzelfsprekend; ook onder christenen. Waarom is christelijke politiek nu relevant? En wat zijn de uitdagingen voor christelijke politiek in een tijd van globalisering? Daar gaan we het over hebben tijdens het Fellowsprogramma.

Solliciteer!
Heb je interesse in het Fellowsprogramma? Solliciteer dan door je cv en motivatie te mailen naar wi@christenunie.nl. Solliciteren kan tot 1 december.

Een belangrijke basis voor de toekomst

Waar komen de standpunten van de ChristenUnie eigenlijk vandaan? Onze politiek is gebaseerd op de Bijbel en op een lange traditie van christelijke denkers. In het Fellowsprogramma maak je intensief kennis met deze denkers. Samen met andere academici denk je na over wat het christelijk-sociale denken betekent voor christelijke politiek vandaag. Je wordt bovendien getraind in het schrijven van krachtige opiniestukken.
Het Fellowsprogramma is een verdiepende ervaring, waar je een leven lang baat bij hebt; in werk en in het maatschappelijk leven.

Het programma wordt verzorgd door het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie, in samenwerking met de jongerenorganisatie PerspectieF en het Opleidingscentrum.

Praktische informatie:

Duur:
januari - december

Cursusdagen:
woensdagavonden
tweemaal op een zaterdag overdag

Tijd:
van 18:30 - 22:00 (aanvang met een maaltijd)

Deelnemersbijdrage:
€250,- voor werkenden
€175,- voor studenten

Doelgroep:
jongeren (20-30 jaar) met een academisch denkniveau en belangstelling voor het denken over christelijke politiek

Sprekers

18 Beatrice de Graaf.jpg

Beatrice de Graaf

Beatrice de Graaf is hoogleraar Geschiedenis aan de Universiteit Utrecht. Haar expertise ligt op het vlak van de geschiedenis van veiligheid en (contra)terrorisme vanaf de negentiende eeuw tot heden.

Gerard de Korte

Bisschop De Korte

Mgr. Gerard de Korte is bisschop van Den Bosch en was in 2015 Theoloog des Vaderlands.

Fractievoorzitter Mirjam Bikker 2.jpg

Mirjam Bikker

Mirjam Bikker is jurist en lid van de ChristenUnie-fractie in de Eerste Kamer. Sinds 11 juni 2019 is zij fractievoorzitter.

Een jaar lang ontmoeten we elkaar iedere maand om te denken en te debatteren over christelijk-sociale politiek. Dat doen we aan de hand van klassieke en hedendaagse teksten. Elke bijeenkomst introduceert een expert of ervaringsdeskundige het thema met een lezing. Sprekers in 2021 zijn onder meer terrorismedeskundige Beatrice de Graaf, bisschop Gerard de Korte en Eerste Kamerlid Mirjam Bikker.

Drie (oud-)cursisten aan het woord

Annemarie van der Lugt

In het fellowsprogramma heb ik geleerd een mening te vormen over diverse christelijk-politieke vraagstukken.

bart visser.jpg

Bart Visser

Het netwerk wat je opbouwt met andere maatschappelijk geïnteresseerde jongeren is zeer waardevol.

Nienke van de Pol

Hoe leuk om met elkaar na te denken over het vormgeven van Nederland, de politiek en specifiek beleid!

Wil je meer weten?

Neem contact op met Greet Schuurman