Dansen met het virus

Appel.jpg

7 december 2020 by Wietse de Boer (Raadslid ChristenUnie Zwolle)

Het jaar 2020 loopt ten einde en stond bijna helemaal in het teken van corona. Voor zo’n pandemie is jarenlang gewaarschuwd en toch overviel het ons. Nu we driekwart jaar verder zijn leren we steeds iets meer over dit virus. Het is de brug bouwen terwijl je erop loopt.

Ondertussen eist het virus zijn tol. Zoals coronapatiënten die nog lang te kampen hebben met nare gezondheidseffecten. Geen griepje om luchtig over te doen. Tegelijkertijd wil ik deze crisis niet over me heen laten komen. Want ik zie dat een lockdown ook andere slachtoffers eist. De impact op jongeren wiens toekomst op dit moment niet verder gaat dan het plafond van hun zolderkamer wordt wellicht pas jaren later duidelijk. Net als de overbelaste mantelzorgers, de gemiste patiënten bij de huisarts en mensen wiens bedrijf op instorten staat.

Eindelijk klonk tijdens de persconferentie van 17 november de oproep voor een gezonde leefstijl. Waarom kon dat niet meteen dit voorjaar worden gezegd? Mij viel al snel de te grote medische bril op waarmee we naar dit virus kijken. En ja, medici zijn keihard nodig. Maar alles wat we kunnen zodat mensen niet naar het ziekenhuis hoeven is winst. En op dat gebied kunnen we nog flinke stappen zetten.

Uit de beperkte informatie die we krijgen valt op dat bij veel IC-opnames sprake is van overgewicht en onderliggende aandoeningen. Niet alles is te beïnvloeden. Een gezonde leefstijl geeft geen garanties maar het verkleint wel de kans op een ernstiger verloop van de ziekte en overbelasting van IC’s. Voor iedereen is het goed om gezonder te eten, meer te bewegen, goed te slapen en voldoende te ontspannen. Zelf loop ik minstens 1 keer per week hard.

Een keuze voor de gezonde optie is alleen niet vanzelfsprekend. Uit studies bleek dat een lockdown leidde tot meer ongezond eten, inactiviteit, stress en gebruik van alcohol en tabak.  Ernstig genoeg blijkt de stijging in ongezonde voeding meer voor te komen bij mensen die al overgewicht hadden.

We moeten daarom nu echt investeren in een gezonde leefstijl, voor iedereen. Daar kan je zelf wat aan doen en de overheid kan andere keuzes maken. Zoals de Btw op groente en fruit verlagen, een suikertaks versneld invoeren, mensen beter informeren welke vitamines ze nodig hebben. En tot slot de huisarts meer tijd geven voor preventie. Een vaccin kan niet het enige antwoord zijn. We moeten zelf ook aan de slag.

Wietse de Boer is ChristenUnie-raadslid in Zwolle en volgens zijn kinderen verslaafd aan social media.

Elke maandagmiddag verschijnt op deze plek een nieuwe column van één van onze columnisten. Vorige week schreef Joëlle Gooijer column 'Geloof in de decentralisaties'. Tot volgende week!