Ondernemen

Het lijkt een feit: Amerikaans denken en doen domineren onze economie. Het bedrijfsleven denkt alleen maar aan geld, snelle winsten en hogere koersen. Werknemers zijn onbeschermd, bedrijven zelf vormen handelswaar. Alles om de aandeelhouder tevreden te houden. Is er een alternatief?

In Nederland kennen we het Rijnlands ondernemen. Hierbij wordt recht gedaan aan alle belanghebbenden: werknemer, klant, aandeelhouder. Dat dit model nog steeds werkt, leert niet alleen de theorie, maar ook de praktijk. In Rijnland Werkt komen dertien ondernemers aan het woord, van bankier tot boer en baggeraar. Al is de realiteit weerbarstig, zij laten zien dat het nog steeds mogelijk is om te ondernemen et het oog op mens en schepping.

Auteurs

• Carola Schouten is lid van de Tweede Kamer voor de ChristenUnie, en woordvoerder voor onder meer Economische Zaken en Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

• Geert Jan Spijker is adjunct-directeur van het WI, en redacteur van de boeken Vrijheid en De school van de burger

V.l.n.r.: Carola Schouten, Hans de Boer, Geert Jan Spijker

Bestelformulier

Niet donateurs kunnen het boekje binnenkort bestellen in de webshop