Ondernemen

Verdieping - De samenleving - Economie en geld - Ondernemen

Rijnlands ondernemen werkt: voor werknemer, klant én aandeelhouder

Rijnland header

Het lijkt een feit: Amerikaans denken en doen domineren onze economie. Het bedrijfsleven denkt alleen maar aan geld, snelle winsten en hogere koersen. Werknemers zijn onbeschermd, bedrijven zelf vormen handelswaar. Alles om de aandeelhouder tevreden te houden. Is er een alternatief?

In Nederland kennen we het Rijnlands ondernemen. Hierbij wordt recht gedaan aan alle belanghebbenden: werknemer, klant, aandeelhouder. Dat dit model nog steeds werkt, leert niet alleen de theorie, maar ook de praktijk. In Rijnland Werkt komen dertien ondernemers aan het woord, van bankier tot boer en baggeraar. Al is de realiteit weerbarstig, zij laten zien dat het nog steeds mogelijk is om te ondernemen et het oog op mens en schepping.

Bestel 'Rijnland werkt'

In gesprek met ondernemers

Omslag Rijnland werkt_HR

Artikelen over ondernemen

1. Nieuw essay: Een goed verhaal over arbeidsmigratie

5 maart 2021 by Greet Schuurman

beeld_essay_arbeidsmigratie.jpg

Beleid op arbeidsmigratie werkt pas echt als we zowel christelijke idealen als een pragmatische aanpak nastreven. Dat is wat Laurens Wijmenga bepleit in zijn nieuwe essay 'Een goed verhaal over arbeidsmigratie'.

2. Pootje over

13 januari 2020 by Joëlle Gooijer-Medema

Joelle Gooijer

Op het laatste ChristenUnie-congres zagen we een filmpje van een schaatsende Roel Kuiper. Het balanceren op twee ijzers stond model voor het lastige evenwicht tussen overheid en markt. Terugkeer van het algemeen belang is nodig. Dit verlangen naar een samenleving met aandacht is me uit het hart gegrepen. Zeker in de zorg, want daar is de balans nog altijd ver te zoeken.