Geloof in bedrijven
Geloof in bedrijven
2 december 2024
Laat ik maar met de deur in huis vallen: in het maatschappelijke en politieke gesprek komen bedrijven er steeds slechter af. En dat is jammer, want voor de uitdagingen die nu spelen zijn bedrijven hard nodig. Anders gezegd; we moeten weer geloven dat bedrijven onderdeel van de oplossing zijn.
Maar eerst een stap terug. Recent werd de Duitse oud-minister van Economische Zaken Peter Altmaier geïnterviewd, in de podcast Betrouwbare Bronnen. In het interview ging het onder meer over een gebrek uit de “periode Merkel: het ontbreken van visie op het economische verdienvermogen.
Dit gebrek aan visie is ook in Nederland zichtbaar. Op de beroemde “derde dinsdag van september” en in de Voorjaarsnota staat vaak het verdelen van lusten en lasten door de overheid centraal. Dat pakt misschien goed uit als de economie groeit, maar leidt er zomaar toe dat de politiek met de conjunctuur meewaait. Onverstandig, oordelen economen, dat sturen op korte termijn. Want economisch verdienvermogen in de toekomst, voor onze kinderen, dát doet ertoe.
Om ons economische verdienvermogen te versterken moet de overheid investeren in de samenwerking met bedrijven. Helaas verloopt die samenwerking niet goed, doordat het onderling vertrouwen ontbreekt. Zelf werk ik in de bouw, maar je ziet het overal. Het lijkt wel alsof we geen dijkonderhoud meer kunnen uitvoeren. Als Rotterdammer zie ik dat het onderhoud van de Brienenoordbrug blijkbaar wel een paar decennia kan wachten. En de droom van een nieuw stadion Feijenoord is gestorven in miljoenenleningen.
Als christelijk-sociale partij kennen wij een “de derde weg”: een alternatief, tussen markt óf overheid. En dat alternatief heeft te maken met geloof, met vertrouwen. Een alternatief dat pas bij ons land. Want; Nederland is en was een land van samenwerken, van vertrouwen en van geloof in bedrijven die zich maatschappelijk oriënteren.
Waarom zouden we bijvoorbeeld een bedrijf als Shell wegpesten, met alle gevolgen van dien voor Groningen? Bied perspectief aan dat enorme bedrijf! Er zijn zoveel maatschappelijke opgaven in te vullen, dat het waanzinnig is om te denken dat je dat zonder intieme samenwerking met zulke bedrijven kunt doen.
Overheid of markt? Nee, laten we ruimte geven aan bedrijven die zich bewust zijn van de maatschappelijke opgaves. Enkele jaren geleden organiseerde de Tweede Kamer fractie een conferentie over de “economie van wederkerigheid”. Langs deze denklijn ontstaat ruimte voor een nieuwe verhouding tussen economie, ecologie én maatschappij. Laten we daar eens over doorpraten; mét bedrijven.
Bert van Dorp is technisch directeur van Orange Climate (Van Dorp Groep) en lid van het kernteam van het themanetwerk duurzaamheid