Gezamenlijke verbinding voor een hoopvolle toekomst

martinique-206916_1280.jpg

1 juli 2024 by Maikel la Rose

Keti Koti is voor mij niet alleen het herdenken van de trans-Atlantische slavernij maar ook een jaarlijkse viering. Een bijzondere dag voor veel mensen in Nederland, Suriname en veel inwoners van ons koninkrijk. Op deze viering is er ruimte voor het volledige verhaal over de slavernij en vooral ruimte voor saamhorigheid.

Over saamhorigheid gesproken. We voelen ons samen verenigd als Nederland moet voetballen, zij aan zij om samen te juichen voor de oranje leeuwen. En wat mij betreft worden wij kampioen!

Maar kunnen we tijdens Keti Koti saamhorig zijn én recht doen aan het verleden?

Het zal u niet zijn ontgaan dat er commotie is over wie wel of niet welkom is bij de herdenking van Keti Koti. De uitnodiging aan Kamervoorzitter Bosman is ingetrokken vanwege uitspraken die hij heeft gedaan.

Nogmaals, Keti Koti is een herdenking en viering waarbij iedereen welkom is in saamhorigheid. Wij leven bovendien in een vrij land, waar je mag uitspreken wat je denkt en dat is een groot goed. Tegelijkertijd zou ik tegen de heer Bosman willen zeggen: woorden hebben kracht. Sta iets meer open voor het verhaal dat verteld wordt tijdens Keti Koti, ook als dat anders is dan u het zelf ziet. Het doel van Keti Koti verhaal is niet om de samenleving te overtuigen, maar om oprecht met elkaar in gesprek te treden om elkaar begrijpen.

De doorwerking van het slavernijverleden is namelijk complex en niet voor iedereen direct voelbaar, zichtbaar of te bevatten. En niemand die nu leeft is persoonlijk betrokken bij geweest bij het slavernijverleden. Maar dat wil niet zeggen dat het er niet is. Er is nog altijd ongelijkheid in onze samenleving die voortvloeit uit het slavernijverleden. Wij hebben helden en rolmodellen nodig die in staat zijn om met wijsheid bruggen te bouwen en deze ongelijkheid aan te pakken. Daar is moed, karakter en volharding voor nodig.

Laten wij onderzoeken wat de doorwerking is van het slavernijverleden, ons gezamenlijke verleden. En vervolgens stappen zetten om aan een hoopvolle gedeelde toekomst te werken. Dit hele proces heeft alleen kans van slagen als je deze stappen gezamenlijk zet.

De ketenen zijn verbroken. Maar laten we wel met elkaar in verbinding te blijven. Niet een ieder voor zich maar samen verder!

Maikel la Rose is fractievertegenwoordiger voor de ChristenUnie in de provincie Zuid-Holland, is lid van het Veelkleurig netwerk van de ChristenUnie en zet zich in voor het platform Kleur de Kamer.