Stem christelijk, stem voor Europa!

europe-1395916_1280.jpg

3 juni 2024 by Alette van Kralingen-Paul

Op de middelbare school leerde ik dat Europese samenwerking begon met de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal. De grondleggers werden geïnspireerd door hun christelijke overtuiging. Ook nu biedt het christelijk geloof inspiratie voor waardengedreven Europese samenwerking.

De Europese gemeenschap was gebaseerd opgedeelde waarden en ontstond vanuit een sterk verlangen naar vrede, democratie en respect voor mensenrechten. Dit gedachtengoed kwam onder andere voort uit de christelijke overtuiging van de oprichters Schumann en Adenauer. Zij wilden na de Tweede Wereldoorlog door economische samenwerking op het gebied van oorlogsgrondstoffen een nieuwe oorlog voorkomen. Maar zij droegen ook de overtuiging uit dat deze samenwerking gebaseerd moest zijn op democratie en mensenrechten.

In dezelfde periode werd de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens aangenomen. De voorzitter van de commissie die deze verklaring schreef, Eleanor Roosevelt, zette zich vanuit haar christelijke overtuiging in voor menselijke waardigheid en gelijkheid, met als inspiratiebron de Bergrede.

Zijn deze idealen nog van deze tijd? Zoeken we nog gezamenlijk naar menselijke waardigheid, streven we nog naar vrede en vrijheid? Anno 2024 zijn democratie, vrede en mensenrechten wereldwijd niet vanzelfsprekend, óók niet binnen de Europese Unie. Sterker nog, het lijkt wel alsof we in toenemende mate horen van ondermijning en schendingen. We horen van gerommel aan de onafhankelijke rechtsstaat in landen als Polen en Hongarije, de afnemende veiligheid van journalisten en een opkomend ‘eigen land eerst’. Om nog maar de zwijgen over grootschalige schendingen aan de rand van en buiten Europa, waar we dagelijks via diverse media over te horen krijgen.

Maar ook in landen waar het met de mensenrechten goed gesteld lijkt te zijn neemt polarisatie en onderling wantrouwen toe en lijkt de tendens dat iedereen maar hetzelfde moet denken en vinden. Dit terwijl de grondleggers van de Europese Unie én opstellers van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens niet uit waren op eenheidsworst, maar vrijheid, diversiteit en gelijkheid wilden bevorderen en uitdragen.

Ik zie het dan ook als de taak van de ChristenUnie om vanuit onze christelijke overtuiging de grondleggers van de Europese Unie te volgen en Europese samenwerking te richten op vrede, democratie en mensenrechten. Om te leven en te laten leven in vrijheid en te streven naar menselijke waardigheid voor iedereen. In vrijheid en vóór vrijheid!

Alette van Kralingen-Paul is kandidaat nr. 3 voor de ChristenUnie voor het Europees Parlement. Ze werkt als senior beleidsmedewerker bij het ministerie van Buitenlandse zaken.