Barmhartigheid zonder grenzen

pexels-pixabay-41953.jpg

29 januari 2024 by Martine Wursten

De titel van het vorige coalitieakkoord was  'omzien naar elkaar, vooruitkijken naar de toekomst'. De nieuwe coalitie zal dit ‘omzien’ vermoedelijk een nationale invulling geven. Juist nu moeten christelijke politici oproepen tot barmhartigheid zonder grenzen.

Voor veel Nederlanders blijft omzien naar elkaar helaas beperkt tot de eigen achtertuin. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de verkiezingsuitslag: met PVV-leider Wilders zijn velen van mening dat ‘De Nederlander weer op 1 moet komen te staan’ . De oorlog in Oekraïne en het Israël-Palestina conflict zijn weliswaar prominent in het bewustzijn, maar dit zijn dan ook voorbeelden van conflicten die letterlijk in onze geopolitieke achtertuin afspelen.

Men lijkt voorbij te gaan aan conflicten en rampen elders, denk aan de vergeten oorlogen in Jemen en Congo, waar duizenden slachtoffers vallen Dit is op zichzelf niet verrassend. Rutger Bregman mag dan betogen dat mensen van nature goed zijn, onderzoek toont aan dat ons mededogen van nature vaak beperkt is tot onze eigen groep. Juist als christenen kunnen we ons onderscheiden door verder te kijken dan het eigen volk  en de opdracht van barmhartigheid en naastenliefde uit te breiden tot mensen buiten onze kring.

Het verhaal van de Barmhartige Samaritaan herinnert ons eraan dat naastenliefde niet stopt bij landsgrenzen of culturele verschillen. Het daagt christenen uit om barmhartigheid te tonen aan iedereen in nood, ongeacht hun afkomst. Het is geen kwestie van alleen goed doen voor degenen die op ons lijken, maar voor iedereen die hulp nodig heeft.

De oproep 'vrede zoeken, recht doen', de titel van de Beginselverklaring van de ChristenUnie heeft ook consequenties voor de internationale politiek . Gerechtigheid betekent dat alle mensen, ongeacht hun achtergrond en woonplaats, een menswaardig bestaan verdienen. Als christenen moeten we ons inzetten voor recht en vrede voor de hele wereld, niet alleen voor  onze eigen gemeenschap.

Christelijke politiek kan zich onderscheiden door inzet voor  alle mensen in de wereld die lijden. Dit is een oproep aan christen-politici om aandacht voor de complexe oorlogen in Jemen, Tigrey ( Ethiopië), Nigeria  (Boko-Haram)en Congo, de voortdurende crisis in Afghanistan, de leefomstandigheden in Syrië, de onveilige situatie in Soedan en ontheemden in Somalië. Laten we blijven oproepen tot barmhartigheid zonder grenzen, juist nu deze boodschap niet vanzelfsprekend is.

Martine Wursten is werkzaam bij Red een Kind en Fellow van Wetenschappelijk instituut van de ChristenUnie.