De wooncrisis te lijf

pexels-skitterphoto-695.jpg

15 januari 2024 by Themanetwerk Wonen en Ruimte

Hoogleraar Peter Boelhouwer heeft voor Nieuw Sociaal Contract een essay geschreven over de woningmarkt. Boelhouwer pleit voor minder regels voor de woningmarkt. Maar volgens het ChristenUnie netwerk Wonen en Ruimte is dat niet de oplossing voor de wooncrisis.

“De grote problemen op de Nederlandse woningmarkt worden veroorzaakt door verkeerde beleidskeuzes”, aldus de VN-rapporteur voor huisvesting. De huidige wooncrisis was volgens hem "al een paar decennia in de maak was" door de markt de ruimte te geven. Als ChristenUnie onderschrijven we die conclusie, en staan we pal voor hen die niet zelf in hun woonbehoefte kunnen voorzien.

Boelhouwer is voorstander van het uitstellen van wet- en regelgeving op het gebied van middenhuur. Deze regelgeving zou beleggers wegjagen. Inderdaad zien we beleggers uit de markt stappen. Toch is deze wet- en regelgeving  nodig om extreme huurstijgingen te voorkomen. Woningzoekenden besteden nu soms richting de 50% van hun inkomen aan woonlasten. En in plaats van de uitstappende beleggers stappen nu andere beleggers in, zoals pensioenfondsen die beleggen voor de langere termijn.

Boelhouwer pleit ook voor minder regels voor de woningbouw. Volgens hem stagneert de woningbouw doordat de Wet regie op de volkshuisvesting meer eisen stelt  aan de mix van woningen, met de nadruk op betaalbare woningen.

Die betaalbare woningen zijn echter hard nodig voor starters of gezinnen met een kleinere portemonnee. Betaalbare woningen leveren inderdaad minder rendement op voor beleggers. En ja, het bouwen van duurdere woningen kan de doorstroom verbeteren. Maar als je een beperkte portemonnee hebt, je een bestaande woning maar net kan betalen, en er ook nog flink geïnvesteerd moet worden in energiebesparende maatregelen, is het enkel bouwen van duurdere woningen geen oplossing.

Er zal ingezet moeten worden op de bouw van betaalbare duurzame woningen (max. € 390.000), zeker voor de mensen met een middeninkomen. Dit kan op lange termijn, door bijvoorbeeld woningcorporaties meer ruimte te geven om in de middenhuur te investeren, waarbij de huurders hun woning na verloop van tijd kunnen kopen. Op korte termijn moet de overheid de realisatie van betaalbare koopwoningen en de voortgang van nieuwbouwprojecten stimuleren. Ook de bouwgarantie van de overheid helpt in deze zoektocht. Tenslotte is het van groot belang dat er een consistent overheidsbeleid komt: zekerheid voor de toekomst in combinatie met kortere procedures en minder vertragende regels.

Om de wooncrisis te lijf te gaan moeten we niet de markt zijn gang laten gaan. “Bevordering van voldoende woongelegenheid is voorwerp van zorg der overheid”, stelt onze Grondwet.

Deze column is geschreven door de kerngroep van het themanetwerk Wonen en Ruimte