Jeuk van de lentekriebels

pexels-marek-piwnicki-13328052.jpg

24 april 2023 by Cocky Drost

Wat gaf het dit jaar een ophef: de Week van de lentekriebels. De week bestaat al sinds 2005, maar kreeg nog niet eerder zoveel aandacht. Bezorgde ouders vroegen zich af wat scholen hun kinderen voorschotelden en rel-gevoelige politici grepen hun kans om heel verontwaardigd te doen over lesmethodes die op scholen zouden worden aangeboden. Terugkijkend blijkt dat onder meer een trollenleger achter de ophef zat. Waarom kregen we ineens zo’n jeuk van de lentekriebels?

Het is veelzeggend dat we als opvoeders zo gemakkelijk in de discussie werden meegezogen. We hadden plots allemaal een opvatting over wat onze kinderen wel en niet voorgelicht mochten krijgen,  en over wat onze kinderen al dan niet aan zouden kunnen. We waren ineens allemaal als een malle begaan met het seksuele welzijn van onze kinderen.

En dat werd hoog tijd. Als het gaat om de seksuele ontwikkeling van kinderen lopen we namelijk behoorlijk achter de feiten aan. Er zit een groot verschil in wat een 11-jarige tegenwoordig al weet over seks en wat een 11-jarige 20 jaar geleden wist. Waar de huidige opvoeders nog naar schimmige kioskjes of videotheken moesten, kunnen kinderen nu alles vinden op hun telefoon – sterker nog: ze krijgen het ongevraagd doorgestuurd.

Lang niet alles wat kinderen online tegenkomen is gezond voor hun seksuele ontwikkeling. Maar ook lang niet alles is controleerbaar. Het idee dat we kunnen voorkomen dat kinderen in aanraking komen met vulgair of obsceen seksueel materiaal is een utopie. Dat betekent natuurlijk niet dat we het dan allemaal maar op zijn beloop moeten laten. Maar massaal verontwaardigd zijn over een lesmethode is wel érg gemakkelijk scoren.

Ik denk dat de ophef rond de Week van de lentekriebels over veel meer gaat dan over de vermeende materialen die onze kinderen voorgeschoteld kregen. Het is vooral ons eigen ongemak met het onderwerp. En dat is niet zo gek, want het zou maar zo kunnen dat onze kinderen al veel meer van seks weten dan wij. Weten wij als opvoeders zelf eigenlijk wel hoe we op een gezonde, veilige manier kunnen praten over seks? Weten we überhaupt zelf wel wat gezonde seks eigenlijk is?

Dat onze kinderen seksuele voorlichting krijgen op school is wat mij betreft alleen maar hartstikke goed. Ze leren erover na te denken en erover te praten. Volgens mij zijn het vooral de opvoeders die daar nog het meest over moeten leren. En misschien sommige politici in Den Haag.

Drs. Cocky Drost is relatiecoach en sexfluencer en ziet het als haar missie om mensen te inspireren over gezonde relaties en seksualiteit.