WI-onderzoeker Robert van Putten ontvangt onderzoeksbeurs Thijmgenootschap

Robert van Putten-1.jpg

2 februari 2021 by Greet Schuurman (Communicatieadviseur)

Robert van Putten is verkozen tot de ontvanger van het Stipendium van het Thijmgenootschap. Hij is daarmee de derde jonge filosoof die deze prestigieuze onderzoeksbeurs ontvangt. Van Putten wil het ontvangen bedrag inzetten voor een onderzoek naar rust in onze jachtige samenleving. Het hangt daarmee nauw samen met de bezinning van het Wetenschappelijk Instituut op de goede samenleving.

We lijken te weinig tot rust te komen, als we kijken naar cijfers en berichten over stress en burn-outs. Ook jongeren en scholieren lijden steeds vaker aan overbelasting. In zijn onderzoek bezint Van Putten zich op wat de christelijke traditie ons leert over de onrust in onze samenleving, en welk perspectief het kan bieden op rust. Kan het christendom daarin betekenisvol zijn in de huidige, geseculariseerde tijd? Van Putten put voor zijn onderzoek uit de theologie, de filosofie en de kunst, en hoopt zijn bevindingen te verwoorden in een bundel.

Het onderzoeksproject bij het Thijmgenootschap heeft veel raakvlak met het werk dat Van Putten doet voor het Wetenschappelijk Instituut en eerder onderzoek van zijn hand. Zo gaf hij op het Christelijk-Sociaal Congres een lezing over de ‘ontspannen samenleving’. Binnen het WI doet Van Putten onderzoek naar deugdelijk overheidsoptreden, gericht op onder meer bescheidenheid, gematigdheid en nederigheid. Samen met Wouter Beekers schreef hij bovendien Coöperatiemaatschappij, waarin zij aandacht vragen voor de gevaren van prestatiedruk. Dat is in lijn met zijn kritiek op maakbaarheidsdenken, waarover hij met Carla Dik in gesprek ging in de podcast 'Een goed verhaal over maakbaarheid'. Van Putten schreef over dat thema ook de dissertatie De ban van beheersing, waarmee hij cum laude promoveerde.

De overdracht van het stipendium is uitgezonden door het Thijmgenootschap. Bekijk de overdracht en de inleiding op het onderzoek door Van Putten hier.