Webshop detailpagina

Ruimtelijke solidariteit: een christelijk-sociaal pleidooi

Het vraagstuk van de ruimtelijke verdeling van welvaart dringt zich sterk op nu de economische groei tegen ecologische, fysieke en juridische grenzen aanloopt. Er wordt gesproken over diepe kloven en zelfs over een burgeroorlog. De vrede in de polder staat onder druk. Een ongelijke ruimtelijke welvaartsverdeling doet een appel op ons rechtsgevoel. Dit appel klinkt des te klemmender voor een partij die heeft uitgesproken God te willen dienen door vrede te zoeken en recht te doen.

Wat kunnen politieke vertegenwoordigers van de ChristenUnie doen om welvaart rechtvaardiger te verdelen tussen regio’s en tussen wijken? Welke instrumenten hebben zij om minder welvarende gebieden te versterken en aan welke ontbreekt het hen? En wat zouden zij juist niet moeten doen?

In deze studie zoeken jonge christelijk-sociale denkers en ervaren bestuurders, zoals Carola Schouten en Stieneke van der Graaf, naar antwoorden op deze vragen. De studie is gecoördineerd door Laurens Wijmenga, medewerker van het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie. Hij studeerde economie in Utrecht en werkte als onderzoeker bij de Rekenkamer Rotterdam en de Algemene Rekenkamer.

Dit boek is een uitgave van het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie en onderdeel van het werkprogramma ‘Tussen hoop en vrees. Recht doen in tijden van globalisering’.

Dit boek is gratis te bestellen voor donateurs van het WI. Bent u donateur of lid van onze Bestuurdersvereniging? Dan ontvangt u onze publicaties gratis. Na het invullen van uw gegevens wordt de publicatie toegestuurd.

€ 12,50

Productinformatie