Groenlezing 2019

Op donderdagavond 28 maart sprak duurzaamheidsexpert dr. Martine Vonk de Groenlezing van 2019 uit in de prachtige Boothstraat-kerkzaal in hartje Utrecht.

De klimaatdiscussie draait tegenwoordig veel om de snelheid van het verduurzamen. Sommigen "drammen" om meer tempo, anderen trappen op de rem. Maar is dat wel de juiste discussie?
Iedere echte verandering begint bij ons hart. Een duurzame samenleving handelt vanuit de verwondering die daar plaatsvindt. Alleen vanuit die houding kan de verduurzaming radicaal - dat is: vanuit de kern - plaatsvinden. Vanuit die houding ontstaat verbinding met anderen in de zorg voor Gods schepping. Maar hoe komen we daar? En wat is de rol van de politiek?

Kijk de lezing terug

Martine Vonk

• Dr. Martine Vonk is gepassioneerd denker over duurzaamheid en gerechtigheid. Ze was medeoprichter van de natuurorganisatie A Rocha en lector Ethiek en Technologie bij Saxion in Deventer/Enschede. Voor de ChristenUnie was ze voorzitter van de partijcommissie Duurzaamheid, lid van het Curatorium voor het Wetenschappelijk Instituut en verantwoordelijk voor het rapport Duurzaamheid, Kiezen voor kwaliteit uit 2011. Ze woont met haar man en dochter in een ecowijk in Houten.