Kies partij voor het gezin

pexels-victoria-art-1648395.jpg

4 juli 2022 by Hepke Deelstra

In het huidige, gefragmenteerde politieke landschap moet een partij duidelijk verwoorden waar zij voor staat. Wat mij betreft profileert de ChristenUnie zich als partij voor het gezin.

De afgelopen verkiezingen stemden minder mensen op de ChristenUnie. Om deze kiezers terug te winnen én nieuwe kiezers te verleiden om het vakje bij onze partij rood te kleuren, is het essentieel om te weten wat hen drijft. Dat is geen gemakkelijke opgave.

Zelf vind ik het al lastig om de redenen voor mijn keuze voor de ChristenUnie onder woorden te brengen. Want wat onderscheidt de ChristenUnie nu van andere partijen? Bij sommige partijen is het duidelijk waar zij voor staan: de VVD wil een kleinere overheid, de PVV strenger immigratiebeleid en de Partij voor de Dieren meer dierenwelzijn.

Met elke woorden zou je de ChristenUnie omschrijven? Vaak zeggen wij dan dat onze partij integer is en christelijk-sociale politiek wil bedrijven. Maar probeer deze woorden eens te verbeelden: dat lukt je niet. Wat bedoelen we precies met ‘christelijk-sociaal’? En hoe leg je uit wat integere politici zijn? Je mag toch hopen dat politici van andere partijen dit ook nastreven, of dit op z’n minst zullen zeggen. Kortom, deze woorden, hoe mooi ook, overtuigen niet.

Met zulke abstracte termen is het logisch dat niet iedereen de ChristenUnie weet te vinden. Hoe kunnen we ons beter in de markt zetten? Wat mij betreft zetten we in op een concreet thema dat de laatste tijd weer enorm actueel is: gezinsrelaties.

Dit thema past bij uitstek bij een partij die christelijk-sociale politiek voorstaat. En het is geen nieuw onderwerp voor onze partij. André Rouvoet heeft zich bijvoorbeeld als minister voor Jeugd en Gezin ingezet om gezinsrelaties te versterken.

De noodzaak van sterke gezinsrelaties is ook wel gebleken in de afgelopen tijd. Jongeren kampen massaal met psychische problemen, verslavingen en eenzaamheid. Het is regelmatig in het nieuws. Goede gezinsrelaties zorgen voor veerkracht en dat is broodnodig om de uitdagingen van het leven aan te kunnen.

Op de website van de ChristenUnie staan nu ‘vijf redenen waarom je ChristenUnie moet stemmen’. De allereerste reden is: ‘De ChristenUnie staat voor een hoopvolle toekomst voor onze (klein)kinderen, door te investeren in gezinnen, onderwijs en zorg. In de stad én in de regio.’

Wat mij betreft gaan we we deze reden vaker noemen en met onze daden laten zien dat we dé bondgenoot van het gezin zijn!

Hepke Deelstra is adviseur van de Bestuurdersvereniging, commissielid in Houten en politiek secretaris van de ChristenUnie in de provincie Utrecht.

Elke maandagmiddag verschijnt op deze plek een nieuwe column. Met deze columns faciliteert het Wetenschappelijk Instituut het partijdebat. De columns zijn op persoonlijke titel. Deze column is de laatste voor de zomervakantie, na de vakantie pakken we de draad DV weer op.