De jacht naar rust

3 december 2021 by Veerle Boersma (Communicatiemedewerker)

Waarom is het voor de moderne mens zo moeilijk om rust te nemen? Waar vinden we rust? Hoe kan je rust een centrale plaats in het actieve bestaan geven? Deze vragen behandelt filosoof en WI-medewerker Robert van Putten in zijn nieuwe boek ‘De jacht naar rust – het tegoed van het christendom’, in samenwerking met dertien andere auteurs en een kunstenaar.

Vandaag de dag hebben veel mensen last van prestatiedruk, werkstress en burn-out. Het beeld van een vermoeide prestatiemaatschappij dringt zich op. In reactie daarop zoeken we naarstig naar rust, een zoeken dat ironisch genoeg net zo gejaagd lijkt als de prestatiemaatschappij zelf: “We hebben ‘accumomenten’ om op te laden, om nieuwe energie op te doen en weer aan de slag te gaan. Dat kan prettig zijn of effectief lijken, maar vormt geen breuk met de logica van de prestatiemaatschappij – eerder is het een bevestiging daarvan.”

Aan de hand van praktijken en denkers uit de Europese christelijke traditie formuleert deze bundel frisse perspectieven voor de zoektocht naar rust. Robert van Putten kon dit werk schrijven met een beurs van het het Thijmgenootschap. Deze vereniging bevordert reflectie op wetenschappelijke ontwikkelingen en de betekenis daarvan voor onze samenleving en cultuur, vanuit een christelijk perspectief.

Wilt u meer lezen over rust nemen, vertragen en het hebben van geduld? Robert van Putten heeft kortgeleden hierover een interview gegeven aan Trouw: ‘Hoe bewaren we ons geduld in deze coronacrisis?’ Lees ook een opiniestuk van WI-directeur Wouter Beekers over dezelfde onderwerpen: ‘Vertraging is de weg vooruit’.

Interesse gewekt? U kunt het boek ‘De jacht naar rust – het tegoed van het christendom’ van Robert van Putten hier bestellen.