Stuur deze Tweede Kamer naar huis

ontslag.jpg

30 augustus 2021 by Jan Steven Eilander

Beste mevrouw Hamer,

Hoe gaat het met u? Als ik in uw schoenen stond zou ik ondertussen behoorlijk moedeloos zijn. Ruim 5 maanden na de verkiezingen worden we nog altijd bestuurd door een kabinet dat voor die verkiezingen al demissionair was.

Ik had deze brief eigenlijk willen gebruiken als oproep om met gezond verstand een nieuw regeerakkoord te sluiten. Gezond verstand is natuurlijk dringend nodig, bijvoorbeeld bij de aanpak van klimaatproblemen (kernenergie!), de voortmodderende coronapandemie maar vooral om te bouwen aan samenhang en wederzijds vertrouwen.

Maar helaas. Het onvermogen om Nederlanders en zij die voor ons gewerkt hebben te evacueren uit Afghanistan, de goedbedoelde maar verstikkende woke-ideologie en cancel-cultuur maar vooral 19 kibbelende fracties die van ’s lands voornaamste vergaderzaal een kleuterklas maken en de toenemende polarisatie die dat oplevert stemmen mij moedeloos.

De hoop op frisse nieuwe leiders die met gezond verstand en oog voor de samenhang in de samenleving de grote problemen aanpakken is bij mij verdwenen.

Nieuw leiderschap werd wel beloofd, onder meer door mevrouw Kaag. Blijkbaar betekent dat: je plek als (vermeend) grootste winnaar van de verkiezingen misbruiken om de formatie te gijzelen. Om een constructieve partner uit te sluiten van inhoudelijke gesprekken en je zin door te drijven. Om achterkamertjesoverleg te houden met je gedroomde coalitiepartners. Terwijl je eigenlijk druk zou moeten zijn met evacuaties uit Afghanistan.

Een tweede hoofdrolspeler, Wopke Hoekstra leidt een partij die zo hopeloos verdeeld is dat regeringsdeelname steeds minder voor de hand ligt. Het is onduidelijk waar de partij voor staat, al staan er nieuwe helden op in de Tweede kamer die zich met hart en ziel inzetten voor een nuchtere aanpak van klimaatproblemen en met ontroerende ijver betrokken zijn bij de evacuaties uit Afghanistan.

En dan de derde hoofdrolspeler, VVD-leider Mark Rutte. De demissionaire staat van zijn kabinet lijkt hem niet te deren, het belang van de vorming van een nieuw kabinet verdwijnt steeds verder naar de achtergrond. Op onnavolgbare wijze deert niets hem tot op heden electoraal, maar toch wordt het steeds lastiger om zijn premierschap serieus te nemen.

Beste mevrouw de informateur, stuur ze alstublieft naar huis. En laat Rutte cs als laatste daad een kiesdrempel invoeren zodat we niet weer met 19 fracties in de Tweede Kamer te maken krijgen. Het is tijd voor nieuwe spelers op het podium, dit toneelstuk is zo wel klaar!

Moedeloze groet,
Jan Steven Eilander

Jan Steven Eilander is lid van ChristenUnie-fractie in Amersfoort, ambtenaar in Zeist en radionerd in Nijkerk.

Elke maandagmiddag verschijnt op deze plek een nieuwe column van een van onze columnisten. Na de zomer staan deze columns in het teken van de formatiebesprekingen. Met deze columns faciliteert het Wetenschappelijk Instituut het partijdebat. De columns zijn op persoonlijke titel.