Nieuw WI-essay: 'Een goed verhaal over democratie'

Een goed verhaal over democratie - copyright Folkert Rinkema

4 februari 2021 by Greet Schuurman (Communicatieadviseur)

Foto: Folkert Rinkema

Het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie publiceert vandaag een nieuw essay, over het democratisch debat. Het debat ontspoort, zo menen Lambert Pasterkamp en Madelon Grant, de auteurs van het essay. Zij stellen een democratisch debat voor naar het voorbeeld van de kerk: gericht op gemeenschappelijkheid, een streven naar het gezamenlijk goede en ruimte voor genade.

Het publieke debat heeft op het moment iets weg van een kiosk, stellen Pasterkamp en Grant: vluchtig, schreeuwerig en zonder dat het raakt. Dat moet anders. Zij wijzen naar het ideaal van de ecclesia, dat model stond voor de kerk. In drie punten (het gemeenschappelijke, het gezamenlijk goede en ruimte voor imperfectie) laten zij zien waar we voor het debat in samenleving en in politiek inspiratie kunnen halen uit de ecclesia. Elk van die punten illustreren zij met een concreet voorstel voor de hedendaagse politiek. Zo zou een maatschappelijke stageperiode voor een nieuw kabinet het democratisch gesprek bijvoorbeeld veel goed kunnen doen.

Het debat ontspoort! - online debat
In het publieke debat zijn tweedelingen ontstaan: 'schapen' tegenover 'complotdenkers', 'racisten' tegenover 'deugmensen', en ga zo maar door. De anonimiteit van sociale media verscherpt de tegenstelling alleen maar. Die polarisatie zien we ook meer en meer terug in de politiek.
Op vrijdagavond 12 februari organiseert het Wetenschappelijk Instituut een online debat over dat debat. Kunnen we verder kijken dan onze eigen bubbel? Welke rol moet de ChristenUnie innemen in ons gepolariseerde land? En hoe voeren we dat gesprek eigenlijk binnen de ChristenUnie? Meer informatie over dat debat vindt u hier