Hoopvolle breuk

hoopvolle breuk.jpg

10 juni 2019 by Bas de Groot

Voor veel ChristenUnie-stemmers waren de afgelopen weken niet makkelijk. Een gezamenlijke lijst met de SGP voor de Europese Verkiezingen, de mogelijkheid van een Europese fractie met Forum en tot overmaat van ramp werd er ook nog onderhandeld met de partij van Baudet voor het provinciebestuur in Zuid-Holland. Tot afgelopen woensdag.

De onderhandelingen in Zuid-Holland tussen VVD, CDA, Forum en ChristenUnie/SGP waren woensdagmiddag nog maar net geklapt en SGP-leider Van der Staaij zat al op het orgel: “gemiste kans, aan SGP heeft het niet gelegen!” En ook in Europa is het bonje tussen ChristenUnie en SGP, door de keuze van ChristenUnie om geen deel uit te maken van een Europese fractie bestaande uit Forum en andere onfrisse (extreem) rechtse partijen.

Jammer? Aan de ene kant wel. ChristenUnie had in de provincie een sleutelpositie en daardoor veel uit hun verkiezingsprogramma kunnen realiseren. Daarnaast kan in Europa de pijnlijke situatie ontstaan dat de net verkozen SGP-Europarlementariër (een restzetel, verkregen mede dankzij veel ChristenUnie-stemmen!) gaat optrekken met second love Forum.

Toch overheerst bij mij het optimisme. ChristenUnie en SGP zijn immers heel verschillende partijen – zie ook de eerdere column van Karin de Geest en het recente voorbeeld waarbij de destructieve Nashville-verklaring door SGP-politici uit beide Kamers werd ondertekend. De breuk zat er al aan te komen en logisch gevolg dat de politieke samenwerking op verschillende niveaus stopt. Dat meer en meer duidelijk wordt dat ChristenUnie een andere partij is dan de SGP. Dat ChristenUnie niet neigt naar Forum.

ChristenUnie kan nu volledig het eigen geluid laten horen, verlost van SGP als klamme deken. Christelijke politiek als politiek van hoop. Opkomen voor mensen in kwetsbare posities. Een inclusieve partij van de samenleving. De aarde een beetje fatsoenlijk doorgeven aan toekomstige generaties. Niet gericht op het verleden of behoud van christelijke privileges, maar een hoopvolle christelijk sociale agenda voor de toekomst.

Ik ben ervan overtuigd dat er ook vanuit electoraal oogpunt veel potentieel is voor een eigen onversneden ChristenUnie-geluid, juist ook voor christenen uit andere culturen, jongere generaties en hen die vanwege de SGP zijn afgehaakt. ChristenUnie als een brede beweging. Jesse heeft met z’n meetups duizenden, wie weet wij wel tienduizenden.

Bas de Groot houdt zich bezig met privacy en data protectie, schrijft op persoonlijke titel en was in 2014 lijsttrekker voor ChristenUnie Amsterdam.