Gezin

Het gezin is het startpunt van ons leven en het fundament van de samenleving. Maar zal het gezin blijven voortbestaan, nu het aantal relatiebreuken toeneemt en gezinnen steeds harder moeten werken om het hoofd boven water te houden? Wat kan de overheid doen om het goede leven in gezinnen te beschermen? En hoe moet worden omgegaan met de toegenomen diversiteit aan gezinsvormen?

In de media wordt soms weinig positief gesproken over ‘het gezin’. Toch is het leven in gezinsverband onverminderd populair. Bovendien herontdekken wetenschappers en politici de waarde van familiebanden. Dit schept kansen voor een politieke partij die het gezin hoog in het vaandel heeft. In Gezinskapitaal roept onderzoeker Laurens Wijmenga de overheid op het sociaal kapitaal dat besloten ligt in gezinnen te behouden en vrucht te laten dragen. Daarvoor moet het gezin – dé plek waar mensen worden gevormd – alle ruimte krijgen om te beantwoorden aan haar verantwoordelijkheden.

Onderzoeker

• Laurens Wijmenga (1980) is wetenschappelijk medewerker bij het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie. Hij heeft Economie gestudeerd aan de Universiteit Utrecht, en is, naast zijn werk bij het WI, als senior onderzoeker verbonden aan de Rekenkamer Rotterdam. Hij is getrouwd, heeft twee kinderen en woont met zijn gezin in Amersfoort.

Bestel 'Gezinskapitaal'

Niet donateurs kunnen het boekje bestellen in de webshop