Wat is wijsheid?

Christelijke partijen kunnen wel afgeschaft worden. In een seculier politiek klimaat als het onze is christelijke politiek niet meer nodig. Of… toch wel?

In Wat is wijsheid? Toekomst voor christelijke politiek beschrijft auteur Rob Nijhoff de rol van christenen in de Nederlandse politiek en samenleving. Hoe politici optreden, houdt verband met hun identiteit en levensovertuiging; dat geldt voor christelijke politici evenzeer als voor hun niet-christelijke collega’s. Maar de invloed van het christelijk geloof is veel breder dan dat. Nijhoff laat zien hoe het evangelie Europa door de geschiedenis heen heeft verrijkt met een bron van politieke wijsheid. Maar wat betekent dat voor de waarde van christelijke politiek vandaag? Waarom zouden mensen op een christelijke partij stemmen? En heeft christelijke politiek toekomst?

Christenen en politiek

De christelijke politiek is volgens sommigen op haar retour. Vooral het CDA lijdt electoraal verlies. Tegelijkertijd heeft de ChristenUnie de afgelopen jaren veel kans gehad om op regeringsniveau mee te spreken. Hoe staat christenen in de 21ste eeuw tegenover deze ontwikkelingen? Hoe organiseren zij zich als kerk en in de samenleving? Welke rol kan een politieke partij in dat spectrum innemen?

Onze projecten rondom dit thema:

- Rob Nijhoff, Wat is wijsheid? (2016)

- Hans Burger, Geert Jan Spijker (red.), Open voor God. Charles Taylor en christen-zijn in een seculiere tijd (2014)

- Rob Nijhoff (red.), Volgers. Zestien christenen die onze wereld hebben veranderd, van Augustinus tot Bono (2012)

Remco van Mulligen werkt momenteel aan een biografie van Egbert Schuurman.

- Cursus Bijbel en politiek (met AKZ+, 2012)

- Symposium Botsing of verrijking? Katholieke en protestantse politieke visies ontmoeten elkaar (2012)

- Studentendebat ‘De toekomst van de christelijke politiek’ (2011)

- W Huttinga en GJ Spijker (red), Macht en overtuiging. Debat over de fundering van christelijke politiek (2007),