Boeken webshop

Boeken

Tien deugden voor politiek en overheid

Boven de publieke zaak hangen donkere wolken. Onzekerheid en wantrouwen domineren in politiek, openbaar bestuur en samenleving. Een nieuwe bestuurscultuur lijkt moeilijk van de grond te komen. Het dwingt tot bezinning op de fundamentele vraag: wat is goed bestuur?

Goed bestuur en cultuurverandering vereisen reflectie, inkeer en meer ‘gevulde’ morele visies op het goede. Bovenal gaat het om een meer persoonlijke vormgeving van goed bestuur. Het gaat uiteindelijk bij goed bestuur om mensen: politici, bestuurders, ambtenaren en hun verhouding tot andere mensen, zoals professionals en burgers.

De deugdethiek biedt aanknopingspunten voor een weg vooruit. Deze morele traditie, die wortelt in de klassieke oudheid en het middeleeuwse christendom, bevat ook voor de huidige tijd belangrijke lessen. In deze publicatie worden tien deugden uitgediept en in actueel perspectief geplaatst: verstandigheid, rechtvaardigheid, moed, gematigdheid, geloof, hoop, liefde, nederigheid, dienstbaarheid en gelatenheid. De meditaties zetten aan tot reflectie en dialoog.

Dr. Robert van Putten is filosoof en bestuurskundige. Hij promoveerde in 2020 cum laude op het proefschrift De ban van beheersing aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Van 2019 tot medio 2022 werkte hij parttime als onderzoeker bij het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie. Voor het WI schreef hij in 2014 met Wouter Beekers het boek Coöperatiemaatschappij. Sinds mei 2022 is hij lector Bezieling & Professionaliteit aan de Christelijke Hogeschool Ede.

Dit boek is uitverkocht.

€ 0,00
of download het E-book (gratis)

Productinformatie