Wouter Beekers - directeur & onderzoeker

'Het geeft mij veel voldoening om in verdiepende gesprekken en debat iets van Gods veelkleurigheid te vinden.'

Wouter Beekers

'"Geen enkel beperkt schepsel kan ooit de onbeperkte grootheid van God weerspiegelen", schreef Thomas van Aquino ooit. Juist in de veelkleurigheid van de schepping wordt de grootheid van de Schepper zichtbaar. Het geeft mij veel voldoening om in verdiepende gesprekken en debat iets van die veelkleurigheid te vinden.'

Wouter Beekers
Dr. Wouter Beekers (1979) is sinds februari 2013 directeur van het WI. Hij is historicus en woont in Rotterdam. Voorheen was hij adjunct-directeur van het Historisch Documentatiecentrum Nederlands Protestantisme van de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij coördineerde een onderzoeksproject naar christelijk-sociale maatschappelijke organisaties. Zelf deed hij onderzoek naar de sociale woningbouw en promoveerde met het proefschrift Het bewoonbare land. Geschiedenis van de volkshuisvestingsbeweging in Nederland (uitgeverij Boom).
Voor het WI schreef hij samen met Robert van Putten het boek Coöperatiemaatschappij en was hij co-redacteur van het boek De goede gemeenschap.

werkdagen:
maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag

wouterbeekers@christenunie.nl

telefoonnummer:

@wouterbeekers

Artikelen van Wouter Beekers

1. Blijf gezond

29 juli 2020 om 16:43 by Wouter Beekers

gezond ziek griep corona

Stilgezet zijn we bij onze kwetsbaarheid. En daarbij paste een nieuwe groet: ‘blijf gezond!’ Een bijzonder hartelijke wens, die moeten we er misschien maar inhouden. Of toch niet eigenlijk? Dat opzwepende ‘blijf!’ daar zit ik namelijk een beetje mee. Sommigen verklaren het virus zelfs officieel de oorlog. En dat past ook wel bij onze tijd. We zeggen tegen elkaar ‘geef kanker geen kans’. We complimenteren elkaar als we niet ‘opgeven te vechten’ of een ziekte ‘overwonnen’ hebben.

2. Blijmoedig klimaatpessimisme

24 september 2019 om 12:00 by Wouter Beekers

Wouter column.jpg

Deze zomer werden hitterecords verbroken. Her en der stemt deze opwarming mensen toch wel wat pessimistisch. Opvallend genoeg geldt dat niet voor de meeste politici. Die blijven onbekommerd optimistisch. We hebben namelijk ‘het groenste kabinet ooit’! De regeringspartijen zijn tamelijk positief over wat de Nederlandse overheid aan verduurzaming kan bewerkstelligen, of overheden wereldwijd nu meedoen of niet, en of een wereldwijde bekering van de hebzuchtige mens nu plaatsvindt of niet.

3. 'Zo voedt de Theoloog des Vaderlands het strijdmodel juist'

5 juni 2019 om 10:37 by Wouter Beekers

Zo voedt de Theoloog des Vaderlands het strijdmodel juist.jpg

'We moeten ons niet laten meeslepen in ‘een wereldbeeld van strijd’. Dat is levensgevaarlijk.' Deze hartekreet werd door het Nederlands Dagblad op 3 juni overgenomen. Maar in zijn strijd voor de rechtsstaat verliest Stefan Paas zich in eenzijdigheid, betoogt WI-directeur Wouter Beekers. 'Daarmee voedt hij het conflict waar hij zelf niet aan wil.'

4. ChristenUnie mist partijdebat

1 maart 2017 om 12:00 by Wouter Beekers

Wouter Beekers

Politieke partijen, waarom hadden we die ook alweer? Partijen leveren politici, verwoorden visies en vertegenwoordigen. Maar hé, doet Geert Wilders dat in zijn eentje ook niet allemaal min of meer? In zijn eenmanspartij mist Wilders in ieder geval één belangrijk dingetje: tegenmacht. En tegenmacht is toch wel van belang in een democratie. En voor tegenmacht is debat weer niet onbelangrijk. Jammer dat politieke partijen vaak moeite hebben een beetje debat toe te laten. En, laat ik het omwille van het debat maar even scherp zeggen, helaas mist ook de ChristenUnie een open debatcultuur.

met Wouter Beekers