Huiskamergesprek: God, Nederland en.. zwarte piet (VOL)

'Dé Nederlandse identiteit bestaat niet,' zei onze koningin Máxima alweer jaren geleden. Toch weten veel Nederlanders zich met elkaar verbonden door gedeelde tradities en typisch Nederlandse vrijheden, blijkt uit onderzoek van het SCP. Maar juist rond tradities als zwarte piet of rond burgerlijke vrijheden (vrijheid van godsdienst en van meningsuiting bijvoorbeeld) heerst ook tegenstelling en verdeeldheid in Nederland.

Moet de politiek een rol spelen in het debat over de Nederlandse identiteit, of moet zij dit juist overlaten aan de samenleving? En kunnen de Joods-christelijke wortels van Nederland hierin van betekenis zijn? Of moeten we geloof en cultuur vooral niet met elkaar verwarren?

Ga in gesprek met Gert-Jan Segers

• Ga op 6 september met Gert-Jan Segers, partijleider van de ChristenUnie, in gesprek over de Nederlandse identiteit.

'Keer op keer zie ik gebeuren dat verbinding hoop schept, en vervreemding hoop rooft. Daarom zie ik het als mijn belangrijkste taak als politicus om verbinding in ons land gestalte te geven en breuklijnen te 'lijmen'. Dan komen mensen tot bloei, gaan harten sneller kloppen, en komt die blos weer op de wangen.'

Gastspreker

• Özcan Akyol is een Turks-Nederlandse schrijver en columnist bij onder meer het Algemeen Dagblad en De Stentor. Hij schrijft het Boekenweekessay van 2020. Ook maakte hij de documentaire De neven van Eus. Voor zijn werk kreeg hij verschillende prijzen uitgereikt.

Akyol uit zich kritisch op de islam en het Turks nationalisme. Tijdens het huiskamergesprek vragen we hem ook de Nederlandse identiteit een spiegel voor te houden. Eerder zei hij daarover:

‘Vroeger protesteerden Nederlanders in georganiseerde marsen tegen onrecht. Tegenwoordig mag iedereen flink tekeer gaan op social media. En het ergste is: politici en media nemen deze dingen over, en zien het als een serieus signaal uit de samenleving. Programmering en partijprogramma’s worden erop afgestemd. Nederlanders zijn niet meer zo nuchter. De onderbuik regeert, en dat is onderdeel geworden van de Nederlandse identiteit.’

Muziek van Antonie Fountain

• Antonie Fountain is schrijver, zanger en gitarist, en was onder meer betrokken bij Schrijvers voor Gerechtigheid, 'een christelijk schrijverscollectief met een missie'. In het dagelijks leven is hij mensenrechtenactivist, spreker, en publicist.

'Als goed zingen werkelijk twee keer bidden is, dan kunnen we over gerechtigheid niet genoeg zingen.'