Huiskamergesprek: Wij, Nederland

Discussies over Zwarte Piet, de islam en onze culturele wortels splijten ons land. In dit conflict vragen politiek rechts én politiek links elk om partij te kiezen voor hún waarden, en voor hún visie op de identiteit van Nederland. ChristenUnie leider Gert-Jan Segers nodigt u uit met hem mee te denken over de Nederlandse identiteit. Wat bindt ons als Nederlanders? En welke normen en waarden delen we?

Spreker

• Özcan Akyol is schrijver en columnist bij onder meer het Algemeen Dagblad en De Stentor. Hij schrijft het Boekenweekessay van 2020. Ook maakte hij de documentaire De neven van Eus

‘Vroeger protesteerden Nederlanders in georganiseerde marsen tegen onrecht. Tegenwoordig mag iedereen [was eerst: ‘elke dorpsgek ;)] flink tekeer gaan op social media. En het ergste is: politici en media nemen deze dingen over, en zien het als een serieus signaal uit de samenleving. Programmering en partijprogramma’s worden erop afgestemd. Nederlanders zijn niet meer zo nuchter. De onderbuik regeert, en dat is onderdeel geworden van de Nederlandse identiteit.’

Huiskamergesprekken

Neem plaats in de ChristenUnie-huiskamer en ga met Gert-Jan Segers in gesprek over onder meer klimaat, ongelijkheid en migratie. Deze vraagstukken leiden vaak tot verdeling. Ons land heeft verbinding nodig heeft én concrete antwoorden. Tijdens een serie bijeenkomsten in een intieme huiskamersfeer gaan we hierover met elkaar in gesprek. Het huiskamergesprek is een gevarieerd programma met deskundige sprekers, ontmoeting en muziek. Samen schrijven we aan een nieuw verhaal van verbinding!

Eet de maaltijd met Gert-Jan Segers

Een goed gesprek begint met een goede maaltijd. Eet voorafgaand aan het programma een maaltijd met Gert-Jan Segers.

Meld u aan via het reserveringsformulier. Wees er snel bij, want het aantal plaatsen is beperkt.