Symposium 'Christelijk tegendraads'

Regeren betekent compromissen sluiten, ook op thema’s die ons aan het hart gaan. Houdt de ChristenUnie in het huidige coalitie-tijdperk kleur op de wangen? Kan de ChristenUnie zonder schroom christelijke politiek blijven bedrijven?

Christelijke politiek is ontstaan uit een confrontatie met de tijdgeest, de antithese met seculiere politiek. Maar wat vraagt deze tijd? Sommigen vrezen voor verwatering van onze idealen in een brede samenwerking met liberalen, bijvoorbeeld als het gaat om de beschermwaardigheid van het leven. Anderen spreken zich juist nadrukkelijk uit voor samenwerking met niet-christenen voor sociale gerechtigheid, bijvoorbeeld als het gaat om een humaan asielbeleid.

Op 23 maart gingen Gert-Jan Segers, WI-medewerker Laurens Wijmenga en dominee en opiniemaker Rikko Voorberg in debat over christelijk tegendraadse politiek in deze coalitietijd.

Een verslag van de bijeenkomst vindt u hier. Ga voor een sfeerimpressie naar de foto's op onze Facebook-pagina, of bekijk het symposium terug via de live stream. Lees ook de column van Marco van der Straten, hoofdredacteur van EO Visie.

Zowel het Reformatorisch Dagblad als het Nederlands Dagblad plaatsten een verslag van het symposium in de krant van 24 maart.

Sprekers

• Gert-Jan Segers is partijleider van de ChristenUnie. Sinds 2012 is hij lid van de Tweede Kamer. Daarvoor was hij directeur van het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie.

• Rikko Voorberg is theoloog, voorganger en opiniemaker. Hij richtte verschillende 'pop-up kerken' op. Hij is een van de initiatiefnemers van de actie 'We gaan ze halen', een initatief om de vluchtelingen die Nederland beloofde op te vangen, te gaan halen.

• Laurens Wijmenga is onderzoeker bij het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie.