Prikkelen en dienen

Piet Adema is voorzitter van het Landelijk Bestuur van de ChristenUnie en al decennialang donateur van het WI. Hij leest de uitgaven van het WI graag – ‘al lukt het me niet die allemaal te lezen’ – en laat zich daar graag door verrassen.

‘Het is ongelooflijk belangrijk dat er een denktank als het WI is. Het WI plaatst de ChristenUnie steeds weer in de traditie waar we vandaan komen. Vanuit die traditie en eerder denkwerk geeft het WI op een moderne manier antwoord op de vragen van deze tijd. Dat is belangrijk voor de partij. Mijn wens is dat de politici van de ChristenUnie ook door dat denken gevormd worden, zodat ze in hun politieke werk niet te veel geleid worden door de waan van de dag. Dat dat ook gebeurt, merk ik bijvoorbeeld rondom het boek Coöperatiemaatschappij. Ik zie dat veel terugkomen in het concrete werk van onze lokale politici. Dan zie je dat zo’n boek ook impact heeft in de samenleving.

In de discussie over onze grondslag en ook nu over de beginselverklaring heb ik bijzonder nauw samengewerkt met het WI. Daarin weet het WI, en in het bijzonder directeur Wouter Beekers, ons op een verbindende manier mee te nemen. In dat proces slaan we nieuwe wegen in, zonder vaste waarden los te laten: vernieuwend én herkenbaar.

Er zijn twee rollen waarvan ik hoop dat het WI daaraan blijft vasthouden. Aan de ene kant: blijf de luis in de pels van de partij. Door te prikkelen, door ons bij de les te houden. En aan de andere kant: blijf de partij dienen met degelijk denkwerk vanuit onze idealen. Onze politici hebben die ondersteuning hard nodig.’

Piet Adema is voorzitter van het Landelijk Bestuur van de ChristenUnie.

Word nu donateur van het WI en steun daarmee de inhoudelijke steun in de rug voor de politici en bestuurders van de ChristenUnie. U bent al donateur vanaf € 36,- per jaar. Als dank voor uw steun ontvangt u viermaal per jaar ons opinieblad Groen en gratis toegang tot onze evenementen. Ook onze boeken zijn voor donateurs gratis beschikbaar.