Opunie archief

Geef het huwelijk terug aan de kerk (door: Remco van Mulligen, 2011)

zondag 13 november 2011 15:14 Het begon allemaal met Nynke Eringa, trouwambtenaar uit Leeuwarden. Men wilde haar ontslaan omdat ze gewetensbezwaren had tegen het sluiten van een “huwelijk” tussen mensen van hetzelfde geslacht. lees verder

Abortus is onbespreekbaar, punt (door Remco van Mulligen, 2010)

vrijdag 04 november 2011 15:50 Een discussie over abortus provocatus is in Nederland al decennialang onmogelijk. Iedereen die zich uit als tegenstander van het doden van ongeboren kinderen wordt direct afgeschreven. lees verder

Zaak Mauro is moreel faillissement van ‘regels zijn regels’ (Harmjan Vedder, 2011)

donderdag 27 oktober 2011 15:16 Mauro mag niet blijven. De asielzoeker met het Limburgse accent, sinds zijn negende in Nederland, moet afscheid nemen van zijn familie, vrienden en school. Althans, als het aan de coalitiepartijen ligt. Met een juridische redenatie wordt een streep gezet door de toekomst van Mauro. lees verder

Wordt de ChristenUnie een katholieke partij? (door: Remco van Mulligen, 2011)

dinsdag 18 oktober 2011 15:18 Voorzichtigheid is nog altijd troef bij het beleid van de ChristenUnie jegens katholieken. De top laat zich amper uit over de positie van katholieke partijleden of de positie van de katholieke sociale leer in het politieke denken en doen van de partij. lees verder

Past de joods-christelijke cultuur bij christelijke politiek? (door: Jan Westert, 2011)

zondag 25 september 2011 15:19 De joods-christelijke cultuur: moet christelijke politiek zich daarmee verwant moeten voelen, past die cultuur bij de ChristenUnie? lees verder

Seculier en intolerant, niet fundamentalistisch (door Remco van Mulligen, 2011)

woensdag 20 juli 2011 15:21 Wat is fundamentalisme? In mijn onderzoek naar de evangelische beweging kom ik het woord regelmatig tegen. Als een EO-er iets roept waar je het niet mee eens bent, antwoord je gewoon dat hij een fundo is. Discussie voorbij, lekker makkelijk. lees verder

Wie tuigt een christelijke staat op? (door: Rob Nijhoff, 2011)

maandag 04 juli 2011 14:56 De ChristenUnie-jongeren van Perspectief laten het partijbestuur kiezen tussen een koers als ‘getuigenispartij’ of als ‘programpartij’. Een valse dilemma. Zonder program heeft de ChristenUnie immers nog nooit geopereerd. lees verder

Zoek ook verbinding met CDA over koers (door: Jan Westert, 2011)

vrijdag 17 juni 2011 15:03 Hoe kijken CDA en ChristenUnie aan tegen markt en overheid? Beide partijen lijken qua koers gevangene van een door hen zelf opgeroepen dilemma. Beide partijen zoeken naar de derde weg: meer samenleving. lees verder

Liberalen, verdedig vrijheid van godsdienst ook hier (door: Arie Slob en Gert-Jan Segers, 2011)

vrijdag 10 juni 2011 15:22 Het is meestal de moeite van het luisteren waard als Frits Bolkestein van zich doet spreken. Zo ook toen hij samen met Hala Naoum Nehme,opkwam voor vervolgde christenen in het Midden-Oosten. Daarmee laat Bolkestein zien dat veel liberalen een betrouwbare bondgenoot zijn in de strijd voor godsdienstvrijheid voor vervolgde christenen. lees verder

Op zoek naar ons hart, op zoek naar onze ziel (door: Mart Keuning en Robert Heij, 2011)

woensdag 01 juni 2011 15:04 Open brief aan het partijbestuur van de ChristenUnie lees verder

Column Duurzaamheidssymposium (door: Reinier Sonneveld, 2011)

maandag 30 mei 2011 15:24 Vroeger stond er na wegwerkzaamheden een bord met de tekst: ‘Excuses voor het ongemak.’ Tegenwoordig staat er: ‘Bedankt voor uw begrip.’ Ik vind dat knap, hoe ze mijn irritatie verheffen tot grootmoedigheid. lees verder

Een volwassen partij (door: Johan Blad, 2011)

maandag 30 mei 2011 15:06 Het is weer twee weken geleden dat de ChristenUnie in Ede in de Schuilplaats bij elkaar kwam. De ChristenUnie heeft daar laten zien een partij te zijn die zich aan het ontwikkelen is, die aan het groeien is. Natuurlijk gaat dat af en toe gepaard met groeipijn, maar het lijkt erop of de partij steeds volwassener aan het worden is. lees verder

De MKB-check voor de ChristenUnie (door: Eelco Fortuijn, 2011)

maandag 23 mei 2011 15:08 De Volkskrant deed verslag van het afgelopen partijcongres van de ChristenUnie: ‘De CU moet er meer zijn voor het MKB in plaats van altijd maar te tamboeren op gerechtigheid en duurzaamheid’. lees verder

Bij de tijd (door: Peter Blokhuis, 2011)

woensdag 18 mei 2011 15:10 Wie bij de tijd is, beoordeelt de mensen zoals ze zijn en niet zoals ze niet zijn. Hoe voor de hand liggend lijkt dat. Wie zou er niet bij de tijd zijn? In de politiek zijn velen niet bij de tijd. Zo is daar professor Hans Jansen, een groot kenner van de Koran, die moslims in Nederland voorhoudt dat ze zich beter aan de Koran moeten houden. lees verder

ChristenUnie: geen knus zuiltje (door: Rob Nijhoff, 2011)

vrijdag 13 mei 2011 15:26 In zijn Politieke analyse van 7 mei jl. koppelt Marcel ten Hooven het politiek gebruik van christelijke argumenten of Bijbelse taal aan wereldmijding. Het ChristenUnie-bestuur zou terug willen ‘naar de veilige niche van weleer’. Dat het bestuur dat wil hoop en geloof ik niet. Wel signaleert Ten Hooven iets, alleen iets anders dan hij schrijft. lees verder

Links-rechtsdebat over CU is een giftige appel (door Guido Terpstra, 2011)

vrijdag 13 mei 2011 15:12 Sinds enige tijd lijkt er discussie te sluimeren over ‘de koers’ van de ChristenUnie. De tegenvallende uitslagen van laatste verkiezingen worden door sommigen geweten aan het feit dat de ChristenUnie ‘te links’ is geworden voor de ‘meer rechtse achterban’. lees verder

Waar blijft de unie van alle christenen? (door: Frank G. Bosman e.a., 2011)

maandag 02 mei 2011 15:32 De ChristenUnie vist, vooral in electorale tijden, graag in vijver van het katholieke bevolking. Keer op keer blijkt dat veel katholieken zich erg aangetrokken voelen met het sociaal-conservatieve gedachtegoed van deze partij. lees verder

Afscheid van Mr. Christelijk-Sociaal (door: Remco van Mulligen, 2011)

vrijdag 29 april 2011 15:30 Waar ben ik beland?! moet André Rouvoet hebben gedacht toen hij zich in 1985 aansloot bij de Reformatorische Politieke Federatie. Juist in dat jaar was die partij een slagveld. De tweehoofdige fractie splitste: Aad Wagenaar scheidde zich af, Meindert Leerling ging alleen verder als RPF-kamerlid. Een kwart van de leden liep weg. Rouvoet woonde in het epicentrum van dit gevecht: Hilversum. lees verder

Liefde als drijfveer voor Europa (door: Sander Luitwieler, 2011)

maandag 18 april 2011 16:13 Angst, vooral om het eigenbelang veilig te stellen, lijkt een belangrijke drijfveer te zijn van de autonome mens in zijn streven naar beheersing van zijn leven en de wereld. Een christelijk, relationeel mensbeeld stelt daar liefde tegenover. Wat houdt dit mensbeeld in en hoe werkt het door in Europa’s waarden? lees verder

Rekening houden met moslims: niks mis mee (door: Remco van Mulligen, 2011)

woensdag 13 april 2011 16:16 We moeten er rekening mee houden dat moslims op vrijdag tussen twaalf en twee het vrijdaggebed willen bezoeken en dus op dat soort tijden geen tentamens plannen. Dat stelde de filosoof Henk Vroom ... lees verder

ChristenUnie steeds linkser? Toon dat eens aan dan! (door: Hugo Scherff, 2011)

dinsdag 29 maart 2011 15:36 Wat bekt het aan de borreltafel lekker hè, dat de ChristenUnie ‘steeds linkser’ wordt? Zeker nu ‘links’ voor steeds meer mensen een scheldwoord geworden is. lees verder

SGP – CU : een pot nat? (door Geert-Jan Spijker, 2011)

dinsdag 29 maart 2011 15:31 Hoe groot zijn de verschillen tussen SGP en ChristenUnie nu eigenlijk? Als ik in het Nederlands Dagblad van vorige week maandag uitspraken van SGP-leider Van der Staaij lees, niet groot. Hij stipt... lees verder

Een brede achterban met uiteenlopende ideeën (door: Rob Nijhoff, 2011)

donderdag 24 maart 2011 15:38 De leden van de Vereniging van Gereformeerde Studenten te Twente (VGST) hadden afgelopen weekend hun ouders uitgenodigd voor een congres en bezonnen zich samen op hun christelijke houding in een postchristelijke cultuur. lees verder

De partij van de samenleving, van de vrijheid en van het leven (door: Gert-Jan Segers, 2011)

maandag 21 maart 2011 15:39 Lezing Gert-Jan Segers (directeur WI ChristenUnie) uitgesproken op het Bestuurderscongres. lees verder

De eeuwige terugkeer van het debat over kerk en staat (door: Willem-Jan Kortleven, 2011)

woensdag 16 maart 2011 15:42 Zolang kerk en staat (lees ook: ‘moskee en staat’, ‘synagoge en staat’ et cetera) bestaan, zal er waarschijnlijk discussie zijn over de wijze waarop zij zich tot elkaar moeten verhouden. lees verder

Waarom ik stem wat ik stem (door: Gert-Jan Segers, 2011)

dinsdag 01 maart 2011 15:43 Ik heb een paar helden. William Wilberforce is er zo een. Een gladde prater in het Britse Lagerhuis die na zijn bekering als eenmansfractie tegen slavernij ging strijden. lees verder

Meerwaarde van een christelijke stem (door: Robert Heij, 2011)

zaterdag 26 februari 2011 15:45 In een campagne die steeds meer focust op het sociaaleconomische links-rechtsdilemma, biedt de christelijke politiek een daar bovenuit stijgende visie op de samenleving. lees verder

Bijzonder onderwijs is níet de oorzaak van zwarte scholen! (door: Hugo Scherff, 2011)

dinsdag 15 februari 2011 16:17 Vorige week maakte minister van Bijsterveldt bekend dat het huidige kabinet geen actie meer zal ondernemen om het aantal zwarte scholen terug te dringen. Dat zorgde natuurlijk voor een hoop ... lees verder

Nog even naar de hoeren (door: Paul Abspoel, 2011)

donderdag 10 februari 2011 14:53 Er is een handige sluiproute vanuit het Amsterdamse havengebied naar de Haarlemmerweg. Die korte route is overigens op dit moment niet goed te gebruiken, want langs de gebouwen van dagblad De Telegraaf wordt de Westrandweg aangelegd – terplaatste in de vorm van een enorm viaduct dat deel uitmaakt van de A5. Ik maak mezelf wijs dat men dit speciaal voor mij doet, zodat ik straks met een rotvaart van huis naar werk en andersom kan rijden. lees verder

ChristenUnie in identiteitscrisis? (door: Geert Jan Spijker, 2011)

dinsdag 08 februari 2011 15:49 De discussie over links-rechts en ChristenUnie woedt voort. Dat is niet vreemd, want er is sprake van een identiteitscrisis. Niet zozeer bij de ChristenUnie, als wel bij het links-rechts-schema zelf. lees verder

Help álle gewetensvervolgden (door: Remco van Mulligen, 2011)

dinsdag 08 februari 2011 15:46 Waarom heeft [Mubarak] ons dertig jaar lang onze rechten ontzegd? Waarom liet hij al de aanslagen op de kopten ongestraft? Waarom konden wij geen kerken bouwen? Waarom kregen de kopten geen eerlijke vertegenwoordiging in het parlement en in de regering, evenals in hogere functies in het bedrijfsleven, politie en leger? lees verder

Terugblik: de reacties op het evaluatierapport (door: Nico Schipper, 2011)

woensdag 02 februari 2011 15:51 De ChristenUnie herpakt zich. Het beste bewijs daarvoor is misschien wel de bijdrage van André Rouvoet aan het debat over Kunduz. Gepassioneerd en met overtuiging: “Wij hebben een diep verlangen om een bijdrage te leveren aan vrede en gerechtigheid”. Hij motiveerde zijn keuze met een verwijzing naar onze missie in de samenleving. Dat is politiek met hart en ziel! lees verder

Ik heb veel bewondering voor de PVV (Door: Hugo Scherff, 2011)

woensdag 26 januari 2011 15:52 Ik heb veel bewondering voor de PVV. Ik denk niet dat er in de Nederlandse geschiedenis veel partijen zijn geweest die vijf verkiezingen achtereen winst behaald hebben (dan vergelijk ik steeds met de vorige verkiezing van hetzelfde orgaan, en tel ik de komende Statenverkiezingen alvast mee, daar kan immers alleen gewonnen worden). lees verder

De bijdrage van het christendom aan Europa (door: Sander Luitwieler, 2011)

maandag 24 januari 2011 15:53 Belangrijker dan de financiële crisis is de legitimiteitscrisis waarmee de Europese Unie geconfronteerd wordt – het integratieproces wordt onvoldoende gedragen door de Europese bevolking. lees verder

De Eerste Kamer: het stroeve lichaam (door Roel Kuiper, 2011)

donderdag 20 januari 2011 15:55 Abraham Kuyper was geen man van halve maatregelen. Toen de Eerste Kamer In 1904 zijn plannen voor het Hoger Onderwijs dwarsboomde, ontbond hij de Kamer. Dat wil zeggen: hij liet nieuwe verkiezingen houden in de Provinciale Staten. lees verder

De les van een spotprent voor Godsmannen in de politiek (door: Harmjan Vedder, 2011)

donderdag 13 januari 2011 15:56 De Inktspotprijs 2010 werd vorige week uitgereikt aan deze cartoon. In de prent is een biddend, geknield mens te zien met een crucifix in zijn achterwerk. Ik werd boos toen ik de tekening zag. Het... lees verder

Het lege hart van Nederland (door: Gert-Jan Segers, 2011)

maandag 10 januari 2011 14:54 De komst van de islam naar Nederland laat ons land niet onberoerd. Maar het meest confronterende is dat de islam ons een spiegel voorhoudt. lees verder

Voorwaarts na Schipper (door: Harmjan Vedder, 2010)

donderdag 23 december 2010 15:58 De commissie Schipper kwam gisteren met een evaluatie van de verkiezingscampagne van de ChristenUnie. Een open en eerlijk verhaal, met veel organisatorische verbeterpunten. Maar ook inhoudelijk is er werk aan de winkel. lees verder

Gods soevereiniteit is per definitie politiek relevant (door: Harmjan Vedder, 2010)

maandag 29 november 2010 16:00 De ChristenUnie spreekt in haar kernprogramma uit dat de overheid de dienares van God is. lees verder

De ChristenUnie als middenpartij (door: Geert Jan Spijker, 2010)

vrijdag 19 november 2010 16:03 Het midden loopt leeg. Als laatste der Mohikanen beweegt ook het CDA zich steeds meer naar een flank, door de VVD nog steviger te omhelzen. lees verder

Fouten van het CDA, lessen voor de ChristenUnie (door: Rinze Broekema, 2010)

opuniedonderdag 18 november 2010 16:05 Je zou het bijna vergeten, maar het CDA is niet ongehavend uit de verkiezingsstrijd gekomen. Het CDA likt de wonden. lees verder

Geldt ‘publieke gerechtigheid’ ook voor Palestijnen? (door: Willem-Jan Kortleven, 2010)

donderdag 11 november 2010 16:08 Israël heeft de bouw van 1.300 nieuwe appartementen in Oost-Jeruzalem toegestaan, zo werd afgelopen maandag bekend. Dat hierdoor een doorstart van de onlangs hervatte en ook al weer gestaakte Israëlisch-Palestijnse vredesonderhandelingen ernstig wordt bemoeilijkt, lijkt Israël als collateral damage voor lief te nemen. lees verder

Minder overheid, meer samenleving, graag! (door: Carola Schouten, 2010)

donderdag 04 november 2010 16:07 De ChristenUnie moet zich de komende jaren hard maken voor minder overheid en meer samenleving. Dat doet recht aan de wortels van de partij en biedt grote kansen voor maatschappelijke organisaties om hun plek in de samenleving weer volwaardig te kunnen innemen. lees verder

ChristenUnie moet leren samenwerken met politieke tegenpolen (door: Rinze Broekema, 2010)

woensdag 27 oktober 2010 16:19 Bij de start van het kabinet Rutte is het goed om vooruit te kijken en stil te staan bij wat er mogelijk van de ChristenUnie gevraagd kan worden als het nieuwe kabinet de eindstreep niet haalt. Want de ChristenUnie is niet gek, maar wel gouvernementeel. lees verder

Ontwikkelingshulp: fors uitdunnen, niet afschaffen (door: Remco van Mulligen, 2010)

dinsdag 26 oktober 2010 14:48 Het is zes uur, de zon wordt minder krachtig, nog even en de duisternis valt in. Terwijl Akua kookt smeer ik mij in met de beste anti-muglotion die ik in Nederland kon kopen. Ik had al enkele collega-vrijwilligers malaria zien krijgen – ondanks de lotion, ondanks het slikken van malariatabletten, ondanks het slapen onder een klamboe – en was dus gewaarschuwd. lees verder

Moslims horen er in Nederland bij, de islam nog lang niet (door: Gert-Jan Segers, 2010)

zaterdag 23 oktober 2010 16:18 Femke Halsema stelde in haar recente lezing over godsdienstvrijheid dat ‘de islam bij Nederland hoort’ en ze herhaalde dat nog een paar keer in daarop volgende discussies. Wouter Bos meldde vorige week aan de tafel van Pauw en Witteman zelfs dat ‘de islam altijd bij Nederland zal horen’. Is dat zo? En wat zou dat betekenen? lees verder

De ChristenUnie moet een christelijk-conservatieve partij zijn (door: Bas Hengstmengel, 2010)

zaterdag 04 september 2010 16:12 Na een periode van regeringsdeelname lijkt de ChristenUnie voorlopig aangewezen te zijn op een plaats in de oppositie. Daarbij is er een zetel minder te verdelen. Een lichte kater kan zich hierbij voordoen. Zo’n oppositieperiode na regeringsdeelname is natuurlijk bij uitstek een tijd van heroriëntatie. lees verder

Ben ik een politiek correcte lafaard? (door: Gert-Jan Segers, 2010)

donderdag 26 augustus 2010 16:11 Sommige mensen zijn gezegend met een overzichtelijk wereldbeeld. De ‘joods-christelijke pastor’ Ben Kok is zo iemand. Hij is de opsteller van de verklaring van evangelische voorgangers die de komst van het door Geert Wilders mogelijk gemaakte kabinet ondersteunen. Mensen met bezwaren tegen de islam die zijn verklaring niet ondertekenen, noemt hij zonder dralen ,,politiek-correcte lafaards’’. lees verder

‘Christelijk-sociaal’ aan onderhoudsbeurt toe (door: Roel Kuiper, 2010)

vrijdag 16 juli 2010 16:09 De ChristenUnie gaat een tijd van heroverweging in. Wat mij betreft gaat die heroverweging ook over het gebruik van de term ‘christelijk-sociaal’. Sinds een aantal jaren presenteert de ChristenUnie zich met deze leus. lees verder