Open voor God

Veel mensen denken: als een maatschappij moderniseert, verdwijnt religie. Onzin, betoogt de Canadese filosoof Charles Taylor in Een seculiere tijd. Ook in onze tijd is geloven in God gewoon mogelijk. Wel zijn de omstandigheden fundamenteel veranderd. Was het in het jaar 1500 normaal om in God te geloven, nu is het een van de opties in een veelzijdig spiritueel landschap. En dat heeft onomkeerbare gevolgen, voor gelovigen, ongelovigen en alles wat daar tussenin zit.

De bundel Open voor God. Charles Taylor en christen-zijn in een seculiere tijd maakt Taylors recente klassieker toegankelijk voor een breder publiek. Het helpt ons onze tijd te verstaan en te bevragen. Hoe is het gekomen dat openheid naar God in het westen omstreden is? Wat leert Taylors terugblik op de geschiedenis over onze eigen traditie? Hoe leven we als christenen in deze tijd zelf met God? Hoe kunnen christenen inspirerend en vernieuwend in Nederland aanwezig zijn? En wat betekent dat voor onze politieke opstelling?

De publicatie is een co-productie van het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie en de Theologische Universiteit in Kampen. De auteurs zijn Roel Kuiper, Rob Nijhoff, Hans Schaeffer, Simon van der Lugt, Wim van der Schee, Hans Burger en Geert Jan Spijker.

Het boek is hier te bestellen.

Inhoudsopgave

Hans Burger en Geert Jan Spijker