Land in zicht - Partijpolitieke dieptepeilingen

Karl Barth was geen theoloog van de seculiere politiek

723px-Wikipedia-karlbarth01vrijdag 10 mei 2013 15:55 In de vroege meidagen, rond Dodenherdenking en Bevrijdingsdag, haal ik soms een bijzonder boek uit mijn boekenkast: Eine Schweizer Stimme. Het bevat gebundelde lezingen, korte publicaties en ... lees verder

Overheidsbetutteling, moralisme en boter op ons christelijke hoofd

Abonnement 'CU Hoofdlid - incasso' op 'Contributie Hoofdleden' voor 'Brinkman, C. (Kees) [95136]'vrijdag 08 maart 2013 14:18 In een onderbelichte WI-brochure 'Betutteling. Over de (on)zin van een gepolitiseerd begrip' (2009) heeft Maarten Vogelaar er serieus werk van gemaakt om het begrip ‘overheidsbetutteling te definiëren. Van deze betutteling is sprake waar (verkort weergegeven) door de overheid afgedwongen gedragsverandering van burgers de balans mist tussen: 1) individuele vrijheid; 2) maatschappelijk belang; 3) zelfregulerend vermogen van verbanden; en 4) de haalbaarheid en proportionaliteit van de afgedwongen gedragsverandering (p11). lees verder

Voor anker (bij Kerst)

maandag 24 december 2012 11:58 Vanaf begin december tot begin maart 2013 ligt deze blog voor anker. Al gaat het om studieverlof, het lijkt een uitgebreid Kerstreces. Toch even de bezinningsvraag: heeft Kerst iets te zeggen over de twee hoofdvragen van deze blog? lees verder

Overheid: transparantie graag, geen propaganda

donderdag 15 november 2012 13:24 “VVD en PvdA delen een onverwoestbaar geloof in de toekomst, een rotsvast vertrouwen in wat Nederlanders samen voor elkaar kunnen krijgen en de diepe overtuiging dat ons land de komende jaren een stabiel en daadkrachtig kabinet nodig heeft om hiervoor kracht en energie vrij te maken.” (‘Bruggen slaan’, 29 oktober 2012; cursivering toegevoegd) lees verder

Land in zicht – warming up

dinsdag 30 oktober 2012 11:35 Dit is hét moment om een meedenkblog te beginnen over christelijke politiek en haar toekomst. De verkiezingsuitslag van 12 september 2012 heeft immers christenen met de neus op de realiteit gedrukt. lees verder