Lezing 'Liefde voor de rechtsstaat' nu ook als boekje verkrijgbaar

Afscheidslezing Geert Jan liefde voor de rechtsstaat - coverdinsdag 02 januari 2018 14:25

Op 1 september jl. hield oud-collega Geert Jan Spijker ter afscheid een lezing over de rechtsstaat. Op veler verzoek heeft het Wetenschappelijk Instituut zijn lezing in gedrukte vorm uitgebracht.

Zou er ooit een sharia komen? Of is niet zozeer de islam een bedreiging van onze rechtsstaat, maar juist het populisme en zijn angst voor het vreemde? Ook het secularisme - geen religie in het publieke leven! - lijkt druk te zetten op onze vrijheden; terwijl veel seculieren juist huiverig zijn voor christelijke, theocratische idealen...
In zijn lezing 'Liefde voor de rechtsstaat' verwoordt Spijker het belang van de rechtsstaat voor een vrije samenleving, waarin iedereen gelijk is. Ook licht hij drie ontwikkelingen uit die de rechtsstaat onder druk zetten - en houdt hij ons een vierde 'gevaar' voor ogen; een die wellicht minder ligt in de lijn der verwachting.

Afscheidslezing
Aanleiding voor de lezing was het vertrek van adjunct-directeur Geert Jan Spijker naar de Christelijke Hogeschool Ede. Spijker heeft aan de wieg gestaan van het Fellows-programma, een introductie in het christelijk-sociaal gedachtegoed voor jongeren. Hij heeft ook de Summer School bedacht en opgezet. Daarnaast heeft hij veel bijgedragen aan de serie 'Dienstbaarheid, Vrijheid, Duurzaamheid', naast de vele andere projecten waar hij bij betrokken was. In zijn werk bij het WI heeft Geert Jan als jurist en filosoof steeds bijzondere aandacht gehad voor het belang van een sterke rechtsstaat voor de samenleving.

Bestellen en downloaden
De lezing 'Liefde voor de rechtsstaat' is voor € 7,50 (incl. verzendkosten) te bestellen via onze webshop. Donateurs van het WI kunnen het boekje gratis aanvragen

Meer informatie, foto's en reacties Gert-Jan Segers en Marcel ten Hooven