Wooncongres

Wooncongres - Hatenboer en Van Tatenhovevrijdag 10 november 2017 14:26

Op zaterdag 4 november organiseerde het Wetenschappelijk Instituut een Wooncongres. Het was een dynamische dag vol debat en nieuwe ideeën.

Aanleiding voor dit Wooncongres was het nieuwe rapport van het Wetenschappelijk Instituut: Richting en ruimte, naar een betaalbare, leefbare en toekomstbestendige woningmarkt. Auteur Willeke de Jager opende het wooncongres met een lezing naar aanleiding van haar boek. We vroegen op het Wooncongres een reactie aan Ankie van Tatenhove, wethouder voor de ChristenUnie in Lansingerland (Zuid-Holland) en Jeroen Hatenboer, wethouder voor de VVD in Enschede.

Richting en ruimte, is dat een goede basis voor woningmarktbeleid?
Hatenboer: ‘Wonen is de basis van alles, de randvoorwaarde die van belang is voor ons functioneren. Daar is te weinig aandacht voor. Lokaal wordt vaak voor de korte termijn gedacht, terwijl langetermijndenken nodig is, ook lokaal. Richting en Ruimte vormt een basis om te kiezen voor een woonbeleid van de lange termijn.’
Van Tatenhove: ‘Dat herken ik; het is tijd voor de overheid meer richting te geven aan de woningmarkt. Maar ook beperkte ruimte voor gemeenten, voor de markt en samenleving, door teveel regelgeving, is een aandachtspunt. Dat maakt terughoudend. Deze publicatie is een aansporing om opnieuw te zoeken naar ruimte en richting op de woningmarkt.’

Is er een nieuwe woningnood in onze tijd?
Hatenboer: ‘Er is geen grote woningnood in ons land, wel een kwalitatief woonvraagstuk. Vooral voor de middeninkomens dient meer aandacht te zijn.
Van Tatenhove: ‘Buiten de sociale huur schieten de huurprijzen in de Randstad soms op tot 1.500 euro per maand. En het is belangrijk na te denken over nieuwe vormen van wonen. Zo zijn er steeds meer eenpersoonshuishoudens. Er zijn drie momenten waarop mensen alleen wonen: als zij uit huis gaan, als zij onverhoopt scheiden, en als mensen bejaard zijn. Voor die huishoudens er is te weinig te vinden. Laten we daar creatief over na blijven denken.’

Zou sociale koop voor de middengroepen geen goed idee zijn?
Van Tatenhove: Sociale koop betekent dat mensen grond kunnen kopen tegen een lage prijs. Maar die kosten moeten ergens weer verrekend worden, dus dat betekent voor anderen een hogere prijs.
Hatenboer: ‘Inderdaad. Laten we daar terughoudend mee zijn. Want als mensen instappen in kunstmatig goedkope koopwoningen, verkopen ze vaak snel weer. Laat de koopmarkt daarom gewoon vrij; die is niet van de gemeente.’

En wat te doen met de leefbaarheid die in veel buurten onder druk staat?
Hatenboer: ‘Mensen zijn vaak druk met zichzelf, en daardoor minder met hun wijk of buurt. We moeten nadenken over nieuwe vormen om mensen bij elkaar te betrekken. In Enschede verstrekken we sociale hypotheken, bijvoorbeeld voor het bouwen van een buurthuis. Die hypotheek kun je afbetalen met geld, maar ook met werk in de buurt en verbetering van de leefomgeving.’
Van Tatenhove: ‘Laten we ook integraal over deze dingen na blijven denken. Wie wonen er in de steden? Middeninkomens, de gezinnen, verdwijnen het eerst uit de stad. Het zou jammer zijn als die naar de omgeving verhuizen. Dat heeft gevolgen voor het karakter van de stad en de sociale cohesie. En denk ook aan de samenhang tussen wonen en zorg. Mensen die zorg aan huis nodig hebben, komen vaak in kwetsbare wijken te wonen. Dat vraagt wel om nieuwe ondersteuning in de buurt.’

Tot slot, gaat het goed met de verduurzaming van onze woningen?
Hatenboer: ‘De verduurzaming van woningen is het belangrijkste vraagstuk op de woningmarkt waar de overheid over na zou moeten denken. Er is veel inzet en creativiteit vanuit de markt en samenleving nodig. En vaak kan er meer dan men vaak denkt. Vraag de overheid niet of het wel mag, maar of de overheid initiatieven mogelijk wil maken.’
Van Tatenhove: ‘Dat klopt; het zijn niet zozeer de regels die onvoldoende ruimte bieden, als wel de gewoontes waarin we vastzitten. We moeten anders gaan denken. Met geld dat je bespaart door energiebesparing, kun je iets anders doen. Duurzaamheid is niet iets dat we ‘erbij moeten doen’, het moet een tweede natuur worden.’

Na het debat gingen de aanwezigen uiteen om in werksessies te vernieuwende ideeën te formuleren voor de woningmarkt. Kijk voor een overzicht van de ideeën op onze pagina over het wooncongres
Foto's van het congres vindt u op onze Facebook-pagina
Richting en Ruimte is te bestellen voor € 12,50. Donateurs kunnen het boek gratis aanvragen door te mailen naar wi@christenunie.nl. De studie is bovendien gratis te downloaden vanaf deze website.

Wooncongres - lezing Willeke de Jager452.1 kBapplication/pdfdownload
Richting en Ruimte1.4 MBapplication/pdfdownload