Groen: het nieuwe opinieblad van WI en bestuurdersvereniging

Martine Vonk portrtet vierkantdinsdag 21 maart 2017 13:45

Afgelopen vrijdag presenteerde het WI het nieuwe opinieblad van de ChristenUnie: 'Groen'! Het blad, dat gemaakt wordt in samenwerking met de bestuurdersvereniging van de ChristenUnie, is de opvolger van het blad 'DenkWijzer'. Hoofdredacteur Martine Vonk vertelt u wat er is veranderd in de opzet, en waar de naam 'Groen' vandaan komt.

Met gepaste trots presenteren we Groen, het vernieuwde magazine van het Wetenschappelijk Instituut en de bestuurdersvereniging van de ChristenUnie. Een nieuwe naam en een nieuw formaat. Met Groen verbinden we ons aan een belangrijke inspirator van de partij en naamgever van het Wetenschappelijk Instituut: mr. G. Groen van Prinsterer. We gebruiken de naam Groen al langer voor onze jaarlijkse Groenlezing en zo komt er meer eenheid in de activiteiten en uitgaven.

Groen staat als kleur voor hoop. In deze eerste Groen gaan we in op wat ons drijft. Wat zijn onze idealen? Zijn deze zo groots dat het neigt naar utopische denken of lukt het ons om de onhaalbare utopie om te zetten in hoopvol realisme? Met de verwijzing naar Groen van Prinsterer laten we zien dat we in ieder geval radicaal willen zijn in de letterlijke zin van het woord. Radicaal komt van het Latijnse radix, wat ‘wortel’ betekent. Onze hoop heeft een Bijbelse basis en bouwt voort op wat mensen als Groen van Prinsterer hebben doordacht en geschreven. In dit nummer laten we verschillende mensen reflecteren op de vraag hoe geworteld en radicaal de idealen van de ChristenUnie zijn.

Met de nieuwe vormgeving van Groen beogen we duidelijker onderscheid te maken tussen de verschillende rubrieken, zodat deze beter vindbaar worden. Naast het themadeel over idealen hebben we een actueel deel waarin we ingaan op populisme. Luisteren we voldoende naar ‘het volk’ of zijn we vooral bezig met het vertellen van onze idealen en plannen? Hoopvol realisme suggereert in ieder geval dat we weet hebben van de realiteit. Maar misschien zijn er wel ‘vergeten groepen’ die we onvoldoende in zicht hebben.

Martine Vonk is hoofdredacteur van Groen

Nieuwsgierig geworden? Vraag een proefexemplaar aan.
Wilt u Groen viermaal per jaar ontvangen? Word donateur!