Symposium 'Tussen extremen; politiek in tijden van polarisatie' met o.a. Wouter Beekers

donderdag 13 juni 2019 14:00

De politiek in Nederland en Europa heeft te maken met groeiende polarisatie. Zowel van links als rechts verscherpen de tegenstellingen. De groeiende aanhang van links-populistische, rechts-populistische en nationalistische partijen zetten middenpartijen onder druk. Bijkomende versplintering maakt van effectief regeren een opgave. In Europa lijkt het politieke landschap zich te herschikken. Hoe dient het midden daarmee om te gaan? Gaat het erom de grieven van kiezers die voor de ‘extremen’ kiezen tegemoet te komen? Dienen de flanken onbeschroomd bestreden te worden? Of is polarisatie een zegen in vermomming? Een kans op partijvernieuwing en grotere politieke betrokkenheid?

Hoe kunnen we politiek bedrijven in tijden van polarisatie? En wat valt daarvan te leren van de visie en opstelling van vrijzinnig-democraat Hendrik Pieter Marchant? Die vragen staan centraal tijdens het symposium 'Tussen extremen; politiek in tijden van polarisatie', met onder meer WI-directeur Wouter Beekers als spreker.

Andere sprekers zijn Daniël Boomsma (wetenschappelijk medewerker Mr. Hans van Mierlo Stichting (D66)), Sarah de Lange (hoogleraar politicologie Universiteit van Amsterdam) en historicus en auteur van een geschiedenis van de Vrijzinnig-Democratische Bond Meine Henk Klijnsma. Gespreksleider is directeur van de Van Mierlo Stichting Coen Brummer. Tijdens het symposium wordt ook het boek De Nederlandse Tijger. Vrijzinnig-Democraat Hendrik Pieter Marchant in drie toespraken gepresenteerd.

Het symposium vindt plaats op donderdag 13 juni in Theater Perdu, Kloveniersburgwal 86, Amsterdam. Inlooptijd 13.30, aanvangstijd is 14.00.

Meer informatie en aanmelden