Het debat ontspoort!

Een debat over het debat

Foto: Folkert Rinkema

debat ontspoort demonstratie

Rellen tegen de avondklok domineerden de afgelopen weken het nieuws. Of het de relschoppers daadwerkelijk te doen was om het uitdragen van een mening, is maar de vraag. De demonstraties die eraan vooraf gingen leken wel dat doel te hebben.

In het publieke debat zijn tweedelingen ontstaan: 'schapen' tegenover 'complotdenkers', 'racisten' tegenover 'deugmensen', en ga zo maar door. De anonimiteit van sociale media verscherpt de tegenstelling alleen maar. Want vaak is het maar de vraag of we werkelijk te maken hebben met schapen, complotdenkers of racisten. Die polarisatie zien we ook meer en meer terug in de politiek. In het debat lijkt het wel of we andere talen zijn gaan spreken en we elkaar niet meer kunnen verstaan.

Op vrijdagavond 12 februari voeren we een debat over het debat. Want het debat ontspoort. Welke rol kunnen we als ChristenUnie innemen in een land dat zo gepolariseerd is? Hoe kunnen we de verbinding weer vinden en het goede debat met elkaar aangaan, juist ook buiten onze eigen bubbel? En hoe voeren we dat debat eigenlijk binnen de ChristenUnie? Meld je aan en voer met ons het debat daarover.

Datum en tijd
Vrijdagavond 12 februari, 20.00 uur

Inleiding door
Madelon Grant, met reactie van Kars Veling

Debatleider
Trineke Palm

Waar?
Via Zoom, link volgt na aanmelding

Leestip
'Een goed verhaal over democratie', een essay van Lambert Pasterkamp en Madelon Grant over het democratisch debat (gratis download onderaan deze pagina)

Meld je aan!

voor een debat over het debat

debat ontspoort demonstratie

Met bijdragen van...

Madelon

Madelon Grant

Adviseur inclusie voor de ChristenUnie

Madelon Grant is een van de auteurs van het nieuwe WI-essay 'Een goed verhaal over democratie'. Zij zal een inleiding geven op dit debat.

Lambert Pasterkamp

Wetenschappelijk medewerker WI ChristenUnie

Lambert Pasterkamp schreef samen met Madelon Grant het essay 'Een goed verhaal over democratie'. Binnen het WI profileert hij zich op globaliseringsvraagstukken.

13 Portret Kars Veling

Kars Veling

Voormalig directeur van ProDemos en oud-CU-Kamerlid

Kars Veling was Tweede Kamerlid voor de ChristenUnie en Eerste Kamerlid voor het GPV. Ook was hij directeur van ProDemos, Huis voor Democratie en Rechtsstaat.

Download 'Een goed verhaal over democratie'

Het democratisch gesprek naar het voorbeeld van de kerk

Beeld Een goed verhaal over democratie