Groenlezing 2014

Govert Buijs, De eeuw van de burger

‘Participatiesamenleving’ en ‘doedemocratie’ zijn de toverwoorden van onze tijd. De eenentwintigste eeuw moet ‘de eeuw van de burger’ worden. Maar wat is daarvoor nodig? Een terugtredende of juist ondersteunende overheid? De samenleving sturen of loslaten in vertrouwen? Tijdens de jaarlijkse Groen van Prinstererlezing ging politiek filosoof Govert Buijs in op deze en andere vragen.

Plaats van handeling was de fraaie Gertrudiskapel in Utrecht. Ongeveer 70 belangstellenden meldden zich hier afgelopen donderdagavond om kennis te nemen van Buijs' ideeën over burgerschap toen en nu. Na de lezing, die een klein uur duurde, was er ruimte voor de aanwezigen om vragen te stellen aan Govert Buijs. De avond werd afgesloten met een goedbezochte borrel.

Donateurs van het WI van de ChristenUnie ontvangen de tekst van de Groenlezing als extra bij het juninummer van Denkwijzer. Geïnteresseerden die geen donateur zijn kunnen de lezing beluisteren via onderstaand item.

Luister de Groenlezing terug

De Groenlezing in beeld (bekijk hier het foto-album)

De Groenlezing in de media

Nederlands Dagblad (verslag Groenlezing, betaald)
NRC (verkorte versie Groenlezing, betaald)
Reformatorisch Dagblad (korte samenvatting Groenlezing)
Trouw (interview met Buijs n.a.v. Groenlezing, abonnees)

Blog op Bureau de Helling (Wetenschappelijk Bureau GroenLinks)

Over Govert Buijs
Prof.dr. Govert Buijs (1964) studeerde politicologie, filosofie en theologie. In 1998 promoveerde hij op het proefschrift Tussen God en duivel. Sinds 2011 is hij bijzonder hoogleraar politieke filosofie en levensbeschouwing aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Buijs is tevens coördinator van het masterprogramma Christian Studies of  Science and Society en doceert onder andere over het besturen van maatschappelijke organisaties en de filosofie van de economie. Buijs is bestuurslid van het Wetenschappelijk Instituut voor het CDA en de Stichting Christelijke Filosofie.

Groenlezing
Elk jaar nodigt het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie een prominente spreker uit om de Mr. G. Groen van Prinstererlezing (Groenlezing) uit te spreken met een breed perspectief voor de christelijke politiek. Onder de eerdere sprekers waren bijvoorbeeld André Rouvoet, Bob Goudzwaard en Kars Veling. Bekijk hier het archief.