Groenlezing

De Groenlezing is een jaarlijks evenement van het Wetenschappelijk Insituut van de ChristenUnie. Een prominent spreker wordt uitgenodigd om een christelijk perspectief voor de politiek te schetsen. De lezing is genoemd naar staatsman Mr. G. Groen van Prinsterer. Onder de eerdere sprekers waren bisschop Gerard de Korte, prof.dr. Beatrice de Graaf en prof. dr. Roel Kuiper.

Bestel de Groenlezing van 2020!

Ecologische ommekeer - Christelijke politiek in het antropoceen

cover groenlezing (1).png

Groenlezing 2020

We leven in een tijd van extremen. Terwijl het leefklimaat op aarde in gevaar is, staan groepen steeds verder bij elkaar vandaan en heerst er intolerantie. Opvallend hierin is de rol van religie, zowel in positieve als in negatieve zin. Zo verwordt religie middenin die polarisatie soms tot onderwerp van een cultuurstrijd; bijvoorbeeld als winkelketens verwijzingen naar christelijke feesten vermijden.

Wat kan de werkelijke betekenis zijn van het christelijk geloof in deze tijd van extremen? Wat is in deze tijd van tegenstellingen de roeping van christelijke politici? In de Groenlezing 'De hemel boven het Binnenhof; christelijke politiek in een tijd van extremen' sprak Roel Kuiper over een christelijke politiek waarin Bijbelse waarden centraal staan, en waarin het kan gaan over de deugd in onze samenleving.

Auteur en spreker: Roel Kuiper

Prof. dr. Roel Kuiper is rector en hoogleraar christelijke identiteit aan de Theologische Universiteit Kampen. Hij was twaalf jaar lang Eerste Kamerlid voor de ChristenUnie. Daarvoor was hij directeur van het Wetenschappelijk Instituut van de partij.

Roel Kuiper 2018 - Foto: Anne Paul Roukema

Neem contact met ons op!

Contact op met Greet Schuurman

Greet