Groenlezing

Groenlezing 2021

Barmhartig bestuur

Ollongren notitie Omtzigt - alleen voor GL 2021!

Het moet een van de thema's worden in het nieuwe regeerakkoord: de bestuurscultuur. Sinds de notitie 'Omtzigt: functie elders' openbaar werd, is de discussie daarover nog hoger opgelaaid. In hoeverre is er in Den Haag sprake van een ongezonde achterkamertjescultuur, van gebrek aan transparantie en dienstbaarheid? En wat staat de ChristenUnie te doen, de partij die de afgelopen jaren ook meeregeerde?

Het Wetenschappelijk Instituut nodigt dr. Eppo Bruins uit in de Mr. G. Groen van Prinstererlezing van 2021 te reflecteren op deze vragen. De christelijk-sociale politiek denkt altijd vanuit relaties en verbanden. Zouden de politieke achterkamertjes te maken kunnen hebben met een afrekencultuur? En als er een politieke afrekencultuur aan, hebben wij als kiezers daar dan niet aan bijgedragen? En als dat zo is: hoe werken we dan aan een ander maatschappelijk klimaat?

Barmhartig bestuur

Spreker
Dr. Eppo Bruins

Datum en tijd
donderdag 14 oktober 2021, vanaf 19:45 uur

Waar?
Gertrudiskapel
Willemsplantsoen 1c, Utrecht

Vooraf lezen?
'Een nieuwe politieke cultuur krijg je niet door geheime notulen te openbaren. Ons land heeft dringend moedige Kamerleden nodig', opinie van Eppo Bruins in Nederlands Dagblad

Een revolutie van dienstbaarheid, pamflet van Gert-Jan Segers

Een andere overheid vereist een andere houding tot maakbaarheid, artikel van Robert van Putten in Bestuur en Maatschappij

Crisiscultuur, column van Wouter Beekers

Spreker

Eppo Bruins

Dr. Eppo Bruins is zelfstandig adviseur in wetenschaps- en innovatiemanagement. Hij is gepromoveerd in de natuurkunde en was directeur van de Stichting voor de Technische Wetenschappen. Bij de ChristenUnie was hij hoofdredacteur van het blad van het Wetenschappelijk Instituut en tussen 2015 en 2021 lid van de Tweede Kamer der Staten-Generaal.

Eppo Bruins - Foto: Anne Paul Roukema

De Groenlezing is een jaarlijks evenement van het Wetenschappelijk Insituut van de ChristenUnie. Een prominent spreker wordt uitgenodigd om een christelijk perspectief voor de politiek te schetsen. De lezing is genoemd naar staatsman Mr. G. Groen van Prinsterer. Onder de eerdere sprekers waren bisschop Gerard de Korte, prof.dr. Beatrice de Graaf en prof. dr. Roel Kuiper.

Bestel de Groenlezing van 2020!

Ecologische ommekeer - Christelijke politiek in het antropoceen

cover groenlezing (1).png