Globaliseringsdebat

Globalisering biedt kansen, maar confronteert ons ook met grote uitdagingen. Op vrijdagavond 4 oktober gaan we hierover in debat met Theoloog des Vaderlands Stefan Paas en ChristenUnie-partijleider Gert-Jan Segers. WI-onderzoeker Lambert Pasterkamp presenteert tijdens de debatsavond zijn boek over globalisering, waarin hij zoekt naar politieke antwoorden.

In onze globaliserende wereld is steeds meer oog voor de buitenwereld. Die biedt kansen, maar kan soms ook onzeker maken: 'welke plaats is er voor mij in een steeds groter wordende wereld? Wordt onze gemeenschap nog gezien? Blijft die bestaan?' Hoe kunnen we recht doen, zonder daarbij de vrede (ook binnen de Nederlandse gemeenschap) uit het oog te verliezen? En hoe verhoudt het Nederlandse volk zich tot de buitenwereld? Wat is recht, en wat is vrede, als het gaat om thema’s als culturele identiteit, klimaatverandering, migratie, veiligheid?

Sprekers

• Stefan Paas is theoloog en publicist. Hij is hoogleraar Missiologie en Interculturele Theologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam en hoogleraar Missiologie aan de Theologische Universiteit Kampen. Hij is auteur van onder meer Vrede stichten; Politieke meditaties, en werkte voor het WI mee aan het boek Vrijheid

• Gert-Jan Segers is partijleider van de ChristenUnie en voormalig directeur van het Wetenschappelijk Instituut. Tijdens zijn directeurschap schreef hij het boek Voorwaarden voor vrede, waarin hij zoekt naar wegen om in de diverse Nederlandse samenleving met respect voor ieders levensovertuiging in vrede en vrijheid te leven.

• Lambert Pasterkamp is filosoof en politicoloog en werkt  als wetenschappelijk medewerker bij het WI. Hij vindt de tegenstellingen in Nederland een belangrijk punt van aandacht. Op 4 oktober presenteert hij zijn essaybundel over de uitdagingen van globalisering.

Debatleider

• Ton van Brussel is oud-directeur van debatcentrum De Rode Hoed en is columnist voor Groen. Daarvóór was hij onder meer de ombudsman van de NOS, adjunct-hoofdredacteur van het NOS Radionieuws en programmadirecteur bij de VARA. Ook heeft hij gewerkt bij Elsevier, NOS Laat, NOVA en het Leidsch Dagblad.

Meld u aan voor het globaliseringsdebat

Aanmelding
Blijf op de hoogte van congressen en publicaties
Machtiging

Met het aanvinken van onderstaande velden machtigt u het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie om uw bank te verzoeken het bedrag eenmalig te incasseren en uw bank om dat bedrag van uw rekening af te schrijven.

Weet u uw IBAN-rekeningnummer niet, vraag deze dan op via www.iban-converteren.nl.