Gentechdebat

Gentechnologie: wat kan er al? Wat zijn kansen, en wat risico’s? Op vrijdagmiddag 12 oktober geeft bioloog en wetenschapsredacteur René Fransen (RUG) een college over dit thema in Domus Medica in Utrecht.

De mensheid is gezegend met de medische wetenschap. Medicijnen verbeteren onze kwaliteit van leven, en kunnen soms zelfs ons levens redden of verlengen. Inmiddels is de wetenschap hard op weg om ernstig lijden door erfelijke ziekten niet alleen te bestrijden, maar zelfs te voorkomen. Via verschillende technieken kan genetische informatie die ziekte bevat worden weggeknipt en vervangen; soms al in de embryonale fase. Het lijkt het ultieme medicijn: het verwijderen van ziekten uit onze genetische informatie. Maar deze nieuwe mogelijkheden stellen ons ook voor nieuwe belangrijke ethische vragen. Over het begin van menselijk leven, over drie-ouder kinderen, en over ons beeld over gezondheid.

Gentechdebat

Tijdens het college ‘Gentechnologie’ op vrijdag 12 oktober praat bioloog en wetenschapsredacteur René Fransen u bij over de laatste ontwikkelingen rond gentech. Hij beschrijft tijdens het college de mogelijkheden die gentechnologie biedt en mogelijk zal gaan bieden. Maar ook gaat hij in op bezwaren tegen de verschillende technieken. Aansluitend gaat hij hierover in gesprek met ChristenUnie-Kamerlid Carla Dik-Faber. Wij nodigen ook u van harte uit aan dat gesprek deel te nemen.

Sprekers

• Dr. René Fransen is bioloog en journalist. Hij is als 'science writer' verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen en schrijft wekelijks voor het Nederlands Dagblad

• Carla Dik-Faber is lid van de Tweede Kamer namens de ChristenUnie. Zij is onder meer woordvoerder op het vlak van Cure & medische ethiek.