Geert Jan Spijker

Mr. drs. Geert Jan Spijker (1977) is adjunct-directeur van het WI. Hij studeerde rechten en wijsbegeerte in Rotterdam en Amsterdam en houdt zich in het verlengde hiervan veel bezig met de thema's vrijheid en rechtsstaat. Hij is als docent filosofie en sociologie verbonden aan de Christelijke Hogeschool Ede. Geert Jan is getrouwd met Simone, heeft twee kinderen en woont in Amersfoort.

Hij is contactpersoon bij de thema's: Vrijheid en geloofIntegratie en Islam & Europa

Nieuws

Bevorder het Rijnlandse model als alternatief voor sprinkhaankapitalisme - opinie RD

Carola Schoutendinsdag 28 februari 2017 12:32 De recente strijd rond Unilever maakt iets duidelijk. Sprinkhaankapitalisten van de andere kant van de oceaan staan te trappelen om zich een weg door onze economie te vreten. Het zijn investeringsfondsen die op zoek zijn naar snelle en grote winsten. Ze kopen Europese bedrijven op, laden die vol met schulden, knippen ze in stukjes en proberen in dat destructieve proces winsten te boeken. Het is de harde Angelsaksische economie: winst op de korte termijn staat voorop. Is er een alternatief? lees verder

Rijnlands ondernemen geeft vertrouwen in de toekomst

Geert Jan Spijker 2014woensdag 15 februari 2017 12:00 Er is iets vreemds aan de hand in Nederland. De economische crisis lijkt achter de rug: de economie groeit, de werkloosheid neemt met rasse schreden af (het aantal vacatures nadert de miljoen!) en de huizenmarkt trekt aan. Genoeg reden voor een positieve houding, zeker als we ons realiseren dat Nederland relatief weinig inkomensongelijkheid kent. Toch is er veel onvrede en onbehagen bij mensen. Wat is er aan de hand? lees verder

Politiek zonder recht wordt nep

Wat is wijsheid no textvrijdag 19 februari 2016 09:41 De Nederlandse politiek verloedert: het taalgebruik verhardt, de stijl van politiek bedrijven wordt agressiever. De geest van Machiavelli is duidelijk voelbaar. Bij een andere klassieke politieke denker vinden we noodzakelijk tegengif. lees verder

Masterclass sociaal-christelijk denken en doen - Geert Jan Spijker

woensdag 02 december 2015 19:30 Geert Jan Spijker geeft tijdens de Masterclass op 2 december een college over de geschiedenis en uitgangspunten van de ChristenUnie en de plaats van de ChristenUnie in het politieke landschap. lees verder

Geert Jan Spijker bij EO-Door de Week over aanslagen, integratie en PKN-bisschoppen

Geert Jan Spijker 2014vrijdag 20 november 2015 20:00 Op vrijdagavond 20 november is adjunct-directeur van het Wetenschappelijk Instituut Geert Jan Spijker te gast in het EO-radioprogramma Door de Week. Samen met theologe en schrijfster Anne ... lees verder

Voorwoord DenkWijzer - Big data: Big brother?

Geert Jan Spijker 2014vrijdag 03 juli 2015 11:19 Big data is geweldig! Of toch… gevaarlijk? lees verder

Vrijheid - column Friesch Dagblad / protestant.nu

Geert Jan Spijker 2014maandag 11 mei 2015 12:00 Nog één keer dan (omdat het vakantie is): vrijheid, en wat we er eigenlijk mee moeten. Veelgehoord was afgelopen dagen de boodschap: vrijheid spreekt niet vanzelf, je moet er wat voor doen! Adjunct-directeur Geert Jan Spijker kon radio en TV niet aanzetten of hij kreeg deze oproep voor zijn kiezen. 'Ook Mark Rutte liet zich niet onbetuigd: vrijheid is nooit klaar, en behoeft altijd onderhoud. Ware woorden, maar draagt zijn politiek liberalisme daaraan wel bij?' lees verder

Cursus 'Welkom bij de ChristenUnie' door Geert Jan Spijker

maandag 09 maart 2015 19:45 Wat is de meerwaarde van christelijke politiek en van de ChristenUnie? In deze cursus leggen we het u in één avond uit en zorgen we dat u het aan anderen kunt vertellen. Als lid van de ... lees verder

Voorwoord DenkWijzer - Verkiezingen? Welke verkiezingen?!

Geert Jan Spijker 2014vrijdag 13 februari 2015 15:11 De verkiezingen die volgende maand plaatsvinden zullen niet alleen gaan over uw regio, maar ook over landelijke verhoudingen en internationale vraagstukken. lees verder

'Slechte ideeën moet je bestrijden, niet verbieden' - opinie ND

nalatenschapwoensdag 03 december 2014 11:55 De ChristenUnie zou de anti-shariamotie van CDA, SGP en VVD – een verbod van politieke partijen die de sharia willen invoeren in Nederland – niet moeten steunen. Dat schrijven Jurjen Dieleman (Denktank PerspectieF) en Geert Jan Spijker (WI ChristenUNie) vandaag in het ND. lees verder