Gastblogs

Vast op de woningmarkt

Stairsvrijdag 20 oktober 2017 09:27 Ada (67) woont met haar man (71) in een etageflat in Amstel Noord. Ze zouden graag verhuizen, maar er is voor hen geen passende woning te vinden. ‘De keuze is tussen een klein hokje met één slaapkamer en een voor ons onbetaalbare woning. Dan kruipen we die trap wel op.’ lees verder

Laat de allerarmsten niet de rekening voor asielopvang betalen

RinzeBroekemaHRwoensdag 29 juni 2016 12:16 De allerarmsten ter wereld mogen niet de sluitpost zijn op de Nederlandse begroting, betoogt Rinze Broekema vandaag in Trouw. Nu wordt voor de opvang van asielzoekers geput uit het budget voor ontwikkelingssamenwerking. lees verder

Bandbreedte in de bijstand [Gastblog]

WIlogovrijdag 15 april 2016 12:00 'Als armoedebestrijding meer bandbreedte kost dan oplevert, heeft het een averechts effect.' In deze blog beschrijft Monique hoe bijstandsverplichtingen haar ertoe brachten haar uitkeringsaanvraag in te trekken. lees verder

Samenwerking met Oekraine: ja! [Gastblog]

portretfoto Trinekevrijdag 01 april 2016 10:53 Op 6 april mag de Nederlandse bevolking zich uitspreken over de Associatieovereenkomst met Oekraïne. De ChristenUnie is eurokritisch, maar steunt dit verdrag. En de partij heeft daaromtrent een sterk verhaal te vertellen, zegt WI-fellow Trineke Palm. lees verder

Vrij om te sterven? [Gastblog]

Groenlezing paginadinsdag 29 maart 2016 15:43 Zonder enige vorm van afstemming kozen de wetenschappelijk instituten van ChristenUnie en VVD dit jaar hetzelfde thema voor hun jaarlijkse lezing. Zowel de Groen van Prinstererlezing als de Telderslezing – ook nog georganiseerd in dezelfde Utrechtse oud-Katholieke kapel – gingen in op het vraagstuk van euthanasie. Fleur de Beaufort schreef namens het Wetenschappelijk Instituut van de VVD een reactie op onze Groenlezing. lees verder

[Gastblog] De nieuwe preambule overtuigt nog niet

debruijne21vrijdag 28 augustus 2015 12:28 In juni presenteerde de ChristenUnie drie kernwaarden voor haar politiek programma: dienstbaarheid, geloofsvrijheid en waardevol leven. Ad de Bruijne vindt de preambule van de ChristenUnie niet overtuigend. De vijfde bijdrage in de serie: ‘Kernwaarden van de ChristenUnie’. lees verder

[Gastblog] Een beginselpartij is niet conservatief

Eppo Bruinsmaandag 27 juli 2015 16:21 In juni presenteerde de ChristenUnie drie kernwaarden voor haar politiek programma: dienstbaarheid, geloofsvrijheid en waardevol leven. Eppo Bruins pleit ervoor dat we de kernwaarden dynamisch blijven beschouwen. De vierde bijdrage in de serie: ‘Kernwaarden van de ChristenUnie’. lees verder

[Gastblog] Botsende waarden achter de kernwaarden

Martine_Vonkvrijdag 17 juli 2015 08:43 In juni presenteerde de ChristenUnie drie kernwaarden voor haar politiek programma: dienstbaarheid, geloofsvrijheid en waardevol leven. Martine Vonk wijst erop dat achter de kernwaarden waarden liggen die met elkaar kunnen botsen, en dus moeten worden afgewogen. De derde bijdrage in de serie: ‘Kernwaarden van de ChristenUnie’. lees verder

[Gastblog] Waardevol leven als kernwaarde van christelijke politiek

Esmee-Wiegmandonderdag 09 juli 2015 14:31 In juni presenteerde de ChristenUnie drie kernwaarden voor haar politiek programma: dienstbaarheid, geloofsvrijheid en waardevol leven. Esmé Wiegman ziet een hiërarchie: al het christelijke denken over samenleving en vrijheid begint met de erkenning van de waarde van het leven. De tweede bijdrage in de serie: ‘Kernwaarden van de ChristenUnie’. lees verder

[Gastblog] Christelijke politiek is antirevolutionaire politiek

Robert van Puttendinsdag 30 juni 2015 10:59 In juni presenteerde de ChristenUnie drie kernwaarden voor haar politiek programma: dienstbaarheid, geloofsvrijheid en waardevol leven. Robert van Putten geeft een aanvulling: christelijke politiek is antirevolutionaire politiek. De eerste bijdrage in de serie: ‘Kernwaarden van de ChristenUnie’. lees verder

[Gastblog] Bevrijdend vuur! Waarom christelijke politiek van waarde blijft

portretfoto Trinekevrijdag 13 maart 2015 08:50 'Wie door de losse flodders van het christenpesten heenkijkt, ziet achter de democratische kanonnen het bevrijdingsvuur al gloeien.' In De Nieuwe Koers van maart 2015 wordt een gloedvol pleidooi gehouden voor een stem op D66. 'Hoe gepassioneerd geschreven ook, het artikel piept en kraakt inhoudelijk aan verschillende kanten,' schrijft Trineke Palm in reactie op het eerder verschenen stuk. lees verder

[Gastblog] Christen zijn in een participatiesamenleving

cooperatiewoensdag 11 februari 2015 09:12 Sinds enkele jaren organiseren verschillende reformatorische organisaties in Vianen gezamenlijk een congres, het Vianen Congres. Zo ook op 30 januari jongstleden. ChristenUnie-politica Marije Baars-Mulder schreef hierover een blog, naar aanleiding van een stage bij het Wetenschappelijk Instituut. lees verder

[Gastblog] Scenario Grexit dichterbij - door prof. Johan Graafland

Eurosmaandag 12 januari 2015 12:00 Nu ook Duitsland zich daar niet meer tegen lijkt te verzetten, wordt de mogelijkheid van een Grexit steeds realistischer. Al in 2012 benoemde professor Graafland die optie in een rapport voor het Wetenschappelijk Instituut. lees verder

[Gastblog] Voorbij de marge - door Robert van Putten

banner-kerkdonderdag 13 maart 2014 14:46 Christenen zijn zichzelf gaan zien als een groep in de marge van de samenleving. De ruimte in de ‘postchristelijke’ en ‘seculiere’ samenleving voor gelovigen zou kleiner worden. In de politiek zou aan ‘christen-pesten’ worden gedaan. lees verder

[Gastblog] Effectieve christelijke politiek - door ds. Paul Visser

paulvissermaandag 17 februari 2014 07:00 Vorig jaar schreef ik een blog onder de titel 'De ellende van christelijke partijen' op de site van de Protestantse Kerk van Amsterdam die veel stof deed opwaaien. Blijkbaar raakte de inhoud een ... lees verder