Het Fellows-talentenprogramma

Waarom bestaan er christelijke partijen? Christelijke politiek is in onze seculiere samenleving steeds minder vanzelfsprekend; ook onder christenen. In het Fellows-programma gaan we op zoek naar het hoe en waarom van christelijke politiek. Hoe is christelijke politiek ontstaan en ontwikkeld? Waarom is christelijke politiek nu relevant? En... heeft het toekomst?

Een verdiepende ervaring

De ChristenUnie kent een rijke ideeënhistorie. Onze politiek is gebaseerd op de Bijbel en op een lange traditie van christelijke denkers. In het Fellows-talentenprogramma maak je intensief kennis met deze denkers. Met andere academici denk je na over wat het christelijk-sociale denken betekent voor christelijke politiek vandaag. Je wordt bovendien getraind in het schrijven van krachtige opiniestukken.
Het Fellows-talentenprogramma is een verdiepende ervaring, waar je een leven lang baat bij hebt; in werk en in het maatschappelijk leven.

Het programma wordt verzorgd door het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie, in samenwerking met de jongerenorganisatie PerspectieF en het Opleidingscentrum.

Programma 2018 - eerste semester

• Christelijke politiek: van Augustinus tot Kuyper
    dinsdag 23 januari

Spreker:
    prof. dr. Roel Kuiper: Eerste Kamerlid voor de ChristenUnie en hoogleraar aan de Theologische Universiteit in Kampen

• Protestants denken over mens, maatschappij en overheid
    dinsdag 13 februari

Spreker:
    dr. ir. Jan van der Stoep: lector Journalistiek en Communicatie aan de CHE en bestuursvoorzitter van het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie

• Katholiek-sociaal denken

dinsdag 6 maart

mgr. Gerard de Korte: bisschop van Den Bosch en Theoloog des Vaderlands in 2015

• Christelijke politiek in een seculiere samenleving
    Datum:
    zaterdag 14 april (ochtend)

Spreker:
    dr. Esther Paul-Jonker: senior beleidsadviseur aan de Hogeschool Leiden, hoofdredacteur van Groen en curator van het Wetenschappelijk Instituut

• Training opiniërend schrijven
    Datum:
    zaterdag 14 april (middag)

Trainer:

drs. Sjoerd Wielenga werkt(e) als freelance journalist, eindredacteur en bladenmaker voor o.a. EO, De Nieuwe Koers, dagblad Trouw/Letter&Geest, NRC Handelsblad, de Volkskrant, Dag6, Nederlands Dagblad en de Erasmus Universiteit Rotterdam.

• Economie en duurzaamheid
    donderdag (!) 17 mei

Spreker:
    prof. dr. Johan Graafland: hoogleraar Economie en Bedrijfsethiek aan de Universiteit van Tilburg

• Participatiesamenleving
    zaterdag 16 juni

Spreker:
    Robert van Putten, bestuurskundige en filosoof, auteur van de WI-studie Coöperatiemaatschappij en onderzoeker en docent aan de Vrije Universiteit

Programma 2018 - tweede semester

• Migratie en integratie
    dinsdag 4 september

Laurens Wijmenga, onderzoeker bij het Wetenschappelijk Instituut

• Europese Unie
    2 oktober

Spreker:
    dr. Trineke Palm, post-doctoraal onderzoeker aan de Universiteit Utrecht aan het project “Blueprints of Hope: designing post-War Europe”, geleid door professor Beatrice de Graaf.

• Internationale vrede en veiligheid
    6 november

Spreker:
    prof. dr. Beatrice de Graaf, History of International Relations & Global Governance aan de Universiteit Utrecht. Het overkoepelende onderzoeksthema van Beatrice de Graaf is de geschiedenis van veiligheid en (contra)terrorisme vanaf de negentiende eeuw.

• Fellowscafe
    Thema: