Het Fellows-talentenprogramma

Waarom bestaan er christelijke partijen? Christelijke politiek is in onze seculiere samenleving steeds minder vanzelfsprekend; ook onder christenen. In het Fellows-programma gaan we op zoek naar het hoe en waarom van christelijke politiek. Hoe is christelijke politiek ontstaan en ontwikkeld? Waarom is christelijke politiek nu relevant? En... heeft het toekomst?

In januari 2018 start er een nieuw cursusprogramma voor jongeren tussen 20 en 30 jaar. Wil jij ook deelenemen? Solliciteer door je cv en een korte motivatie te mailen naar wi@christenunie.nl

Een verdiepende ervaring

De ChristenUnie kent een rijke ideeënhistorie. Onze politiek is gebaseerd op de Bijbel en op een lange traditie van christelijke denkers. In het Fellows-talentenprogramma maak je intensief kennis met deze denkers. Met andere academici denk je na over wat het christelijk-sociale denken betekent voor christelijke politiek vandaag. Je wordt bovendien getraind in het schrijven van krachtige opiniestukken.
Het Fellows-talentenprogramma is een verdiepende ervaring, waar je een leven lang baat bij hebt; in werk en in het maatschappelijk leven.

Het programma wordt verzorgd door het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie, in samenwerking met de jongerenorganisatie PerspectieF en het Opleidingscentrum.

Programma 2018 - eerste semester

• Christelijke politiek: van Augustinus tot Kuyper

Spreker:
    prof. dr. Roel Kuiper: Eerste Kamerlid voor de ChristenUnie en hoogleraar aan de Theologische Universiteit in Kampen

• Protestants denken over mens, maatschappij en overheid

Spreker:
    dr. ir. Jan van der Stoep: lector Journalistiek en Communicatie aan de CHE en bestuursvoorzitter van het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie

• Katholiek-sociaal denken

dinsdag 6 maart

mgr. Gerard de Korte: bisschop van Den Bosch en Theoloog des Vaderlands in 2015

• Christelijke politiek in een seculiere samenleving

• Economie en duurzaamheid

Spreker:
    prof. dr. Johan Graafland: hoogleraar Economie en Bedrijfsethiek aan de Universiteit van Tilburg

• Participatiesamenleving

Spreker:
    Robert van Putten, bestuurskundige en filosoof, auteur van de WI-studie Coöperatiemaatschappij en onderzoeker en docent aan de Vrije Universiteit

Programma 2018 - tweede semester

• Migratie en integratie
    dinsdag 4 september

dr. Wouter Beekers, directeur van het Wetenschappelijk Instituut

• Europese Unie

Spreker:
    dr. Trineke Palm, post-doctoraal onderzoeker aan de Universiteit Utrecht aan het project “Blueprints of Hope: designing post-War Europe”, geleid door professor Beatrice de Graaf.

• Internationale vrede en veiligheid

• Fellowscafe