Het gaat niet door

Door Herman Sietsma, hoofdredacteur

“Ik heb een slechte boodschap: het gaat niet door”. U herkent deze woorden van Wiebe Wieling die aankondigde dat er géén Elfstedentocht kwam. Het was een tegenvaller voor honderdduizenden, maar met veel sympathie werd de sobere en directe communicatie van de Friezen ontvangen. Zó doen ze dat in Friesland.

Het vertrouwen van de bevolking in Friese rayonhoofden is aanmerkelijk groter dan dat in de gemiddelde politicus. Niet dat rayonhoofden democratisch gekozen worden, maar ze genieten aanzien.  Met de Friese gemeenschap die zich had ingezet om sneeuw van het ijs te halen en een bestuur dat zijn verantwoordelijkheid nam, was er sprake van maximaal draagvlak. Het kon niet anders dan dat deze beslissing de juiste was.

Nog één waarschuwing!

Deze summiere communicatie en het nemen van verantwoordelijkheid steekt schril af bij de politieke mores. Ons land kent veel  politici die het hun kiezers naar de zin willen maken. Het is modern om burgers te zien als klanten en politici willen  de zegen van de marktwerking  forceren . Ze zetten de spoorwegen op afstand, onder andere met de Pavlov-prikkel van bonussen voor de directie als de treinen op tijd rijden, alsof mensen alleen worden gestimuleerd door extra beloning en niet door eigen moraal en ambtsethiek). Vervolgens eisen ze  op hoge toon van  de minister dat wissels niet meer bevriezen,  dat er nu géén bonussen komen én dat de directies van ProRail en van NS moeten opstappen. Men vindt vanuit de vergaderzaal  dat minister Schultz “heeft gefaald”; de Kamer waarschuwt nog één keer. De minister op haar beurt betreurt alle tegenslag zeer en ja, op haar beurt vindt ook zij dat de NS-directie geen bonus verdient dit jaar, al gaat ze er niet over.

Indrukwekkende stiptheid NS

Wat is dit voor een circus? De politiek zet eerst de spoorwegen afstand en vervolgens doen de Kamerleden alsof zij het bedrijf beter kunnen besturen. Ik twijfel aan de oprechtheid van hun opwinding en verdenk hen van politieke bijbedoelingen.  Ik reis zelf veel met de trein en ben onder de indruk van de stiptheid van het NS-personeel. Ook ik was op vrijdag 3 februari ‘slachtoffer’ van de weersomstandigheden en de omgeving van station Woerden, waar we moesten overstappen in bussen die niet kwamen, kan ik uittekenen.

Maar ik ben niet onder de indruk van Kamerleden die hiermee goede sier willen maken. Als burger van dit land wil ik niet gedegradeerd worden tot verwende consument die weersomstandigheden aan de overheid toeschrijft. Dezelfde politici  die ‘opkomen’ voor de belangen van de treinreiziger laat auto’s met 130 km per uur scheuren ten koste van tientallen doden en ernstig gewonden en honderden miljoenen euro’s.

Zolang er vraag is, is er aanbod bij veel politici.  Maar goed dat ze niet in het bestuur van de Elf Steden zitten.