Keihard handhaven!

Keihard aanpakken!

Door Ed Anker, Tweede Kamerlid

In een debat met scholieren in Wijk en Aalburg komen we te spreken over drugsbeleid. Mijn aanwezige PvdA-collega wil softdrugs legaliseren, maar criminaliteit keihard aanpakken. Enige tijd later is er een debat over drugs bij Pauw en Witteman. Weer klinkt die sprookjesachtige taal van vrije drugs, maar ondertussen wel de criminaliteit keihard aanpakken. Een partijbijeenkomst van de PVV in Almere: ‘Crimineel tuig? Keihard aanpakken!’ Spoeddebat over problemen in Gouda: keihard aanpakken is het devies. Problemen in de prostitutie? Niet verder reguleren, maar wel mensenhandel… U begrijpt waar ik heen wil.

Het smurfen van het Binnenhof

Politici hebben soms de neiging om elkaar na te praten, en op dit punt begint het echt pijnlijk te worden. Links en rechts bedienen zich van de term. ‘Keihard aanpakken’ is een soort collectieve vluchtheuvel geworden. Het klinkt goed en je krijgt geen vragen meer. De inzet is duidelijk, maar nooit wordt eens duidelijk gezegd wat er mee bedoeld wordt. ‘Keihard aanpakken’ is daarmee het ‘smurfen’ van het Binnenhof geworden.

Politiek moet duidelijk zijn en mensen moeten weten wat ze van je kunnen verwachten. Op het moment dat politici onduidelijk zijn, kun je de gekste dingen invullen voor hun woorden.

En er worden ook wel eens hele gekke dingen gezegd. Zo is er destijds voorgesteld om het leger uit Afghanistan terug te halen en direct door te sturen naar Gouda om daar orde op zaken te stellen. Ik ben in Gouda geweest en heb mensen gesproken die inderdaad veel last hebben van criminaliteit. Hoewel ook zij weten dat een tank in de straat geen oplossing is, komt het wel tegemoet aan de gevoelens van wanhoop die er soms zijn.

Geduldig chirurgenwerk

Als politicus van de ChristenUnie stoort mij dat. Ik wil geen gratis politiek bedrijven waarmee ik mensen sus met onzinverhalen en vage woorden. Ik wil me inzetten voor rechtvaardigheid en barmhartigheid. Daarom zijn we met een paar mensen bij elkaar gaan zitten en hebben het ChristenUnie-veiligheidsberaad opgericht. In deze partijcommissie zijn we aan het werk om echte oplossingen voor problemen te vinden. En dan blijkt dat keihard aanpakken de lading niet eens dekt. Als we dan gaan aanpakken, laten we dat dan serieus doen. Een gemeente als Gouda is een voorloper aan het worden in het aanpakken van duurzame veiligheidsproblematiek. Dat is een combinatie van handhaving en investeren in hulpverlening aan gezinnen met opvoedingsproblemen. Dat is een serieuze aanpak, en dat is geduldig chirurgenwerk.

Waakzaam en dienstbaar

Dit nummer van DenkWijzer gaat over dienstbaarheid. Dienstbaarheid moet ook vorm krijgen in de bijdrage die de ChristenUnie levert aan een debat. Als wij nu zien dat er in het veiligheidsdebat een inhoudsloze verharding plaatsvindt dan is het onze taak om daar een heilzame invloed te hebben. Ik voel me nu al verbonden met het motto van de politie ‘Waakzaam en dienstbaar’.